مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

470
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

199
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل موثر بر تجارت آب مجازی محصول گندم با استفاده از مدل جاذبه

صفحات

 صفحه شروع 501 | صفحه پایان 513

چکیده

 افزایش تقاضای منابع آب ناشی از رشد جمعیت و توسعه اقتصادی از یک سو و هدر رفت آب و کاهش بارندگی از سوی دیگر, توجه به سمت تقاضای آب در سطح کلان و سیاست گذاری را ضروری ساخته است. با توجه به رویکرد جدید کشورها در موضوع تجارت آب مجازی و بنابر جایگاه نظریه هکشر-اوهلین (H-O), بررسی تجارت آب مجازی نکات ارزنده ای برای برنامه ریزان بخش آب و کشاورزی به همراه خواهد داشت. این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر تجارت آب مجازی (VWT) با استفاده از مدل جاذبه (GM) بر اساس تئوری H-O پرداخته شده است. بدین منظور با استفاده از پایگاه داده های بین المللی بانک جهانی و فائو, آمار محصول گندم در کشورهای منتخب در بازه زمانی 4دوره 5 ساله طی سال های 1994-2013 گرد آوری گردید. در طی بازه زمانی مورد مطالعه, کل حجم آب مجازی وارد شده و صادر شده گندم به ترتیب معادل 44. 1 و 235/7میلیارد متر مکعب بوده است. بیشترین اثرگذاری بر GMمربوط به سطح زیر کشت محصول گندم با ضریب تعیین 2. 54-است. با توجه به بی اثر بودن قیمت آب بر تجارت آب مجازی می توان بر ارزش گذاری منطقی قیمت آب به منظور تفکیک تعرفه نرخ آب بها توجه ویژه نشان داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیرزادی، الهام، سایه میری، علی، و عسگری، حشمت اله. (1398). بررسی عوامل موثر بر تجارت آب مجازی محصول گندم با استفاده از مدل جاذبه. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، 50(3 )، 501-513. SID. https://sid.ir/paper/396452/fa

    Vancouver: کپی

    شیرزادی الهام، سایه میری علی، عسگری حشمت اله. بررسی عوامل موثر بر تجارت آب مجازی محصول گندم با استفاده از مدل جاذبه. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)[Internet]. 1398؛50(3 ):501-513. Available from: https://sid.ir/paper/396452/fa

    IEEE: کپی

    الهام شیرزادی، علی سایه میری، و حشمت اله عسگری، “بررسی عوامل موثر بر تجارت آب مجازی محصول گندم با استفاده از مدل جاذبه،” تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، vol. 50، no. 3 ، pp. 501–513، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396452/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button