مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

608
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

704
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین کننده های رفتار تغذیه ای مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد بر اساس نظریه شناختی اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 23

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال رشد یکی از مشکلات شایع و مهم بهداشتی کودکان سنین 6 تا 12 ماهگی است. رفتار تغذیه ای مادر از مهمترین علل اختلال رشد غیر عضوی کودکان است. یکی از نظریه های های اثرگذار بر رفتارهای تغذیه ای, نظریه شناختی اجتماعی است. این مطالعه با هدف شناسایی تعیین کننده های رفتار تغذیه ای مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد بر اساس نظریه شناختی اجتماعی انجام شد. روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی با مشارکت 475 نفر از مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد مراجعه کننده به 5 مرکز خدمات سلامت تربت حیدریه انجام شد. مشارکت کنندگان به روش نمونه گیری طبقه ای, انتخاب شدند. داده ها, با استفاده از پرسشنامه های محقق ساخته, توسط مادران تکمیل و به کمک نرم افزار 24-SPSS و آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: میانگین سنی مادران 7/5 ± 8/29 سال و کودکان 1/9± 8/9 ماه بود. میانگین نمره رفتار مادران 1/8± 6/6 بود. تحصیلات مادر, درآمد خانواده, سن و وزن کودک با رفتار مادر ارتباط مثبت و معنی دار داشت (0/05>p). نتایج: رگرسیون نشان داد, سازه های خودکارآمدی غلبه بر موانع, ارزش پیامد و آگاهی به ترتیب بیشترین میزان پیشگویی کنندگی بر رفتار مادران داشتند (0/05>P). نتیجه گیری: نتایج: این مطالعه نشان داد, سازه های خودکارآمدی غلبه بر موانع, ارزش پیامد و آگاهی می توانند جهت طراحی مداخلات به منظور بهبود رفتار تغذیه ای مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد موثر باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اقدسی، زینب، واحدیان شاهرودی، محمد، طهرانی، هادی، و اسماعیلی، حبیب اله. (1399). تعیین کننده های رفتار تغذیه ای مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد بر اساس نظریه شناختی اجتماعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، 8(1 )، 14-23. SID. https://sid.ir/paper/396504/fa

    Vancouver: کپی

    اقدسی زینب، واحدیان شاهرودی محمد، طهرانی هادی، اسماعیلی حبیب اله. تعیین کننده های رفتار تغذیه ای مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد بر اساس نظریه شناختی اجتماعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه[Internet]. 1399؛8(1 ):14-23. Available from: https://sid.ir/paper/396504/fa

    IEEE: کپی

    زینب اقدسی، محمد واحدیان شاهرودی، هادی طهرانی، و حبیب اله اسماعیلی، “تعیین کننده های رفتار تغذیه ای مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد بر اساس نظریه شناختی اجتماعی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، vol. 8، no. 1 ، pp. 14–23، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396504/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button