مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,013
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

882
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرا ترکیب مولفه های اخلاق حرفه ای در آموزش عالی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 70

چکیده

 مقدمه: نظام های آموزشی, به عنوان موتور رشد در ابعاد اجتماعی, سیاسی, اقتصادی و فرهنگی در زیست بوم های گوناگون نقش آفرینی می کنند. در این اثناء اخلاق حرفه ای پایه اصلی و زیربنای آموزش محسوب می شود چراکه مدرسان, نقش کلیدی در پرورش افراد خلاق, منتقد و مسوولیت پذیر با افق دید جهانی دارند. با این وجود مطالعات اندکی در قلمرو اخلاق حرفه ای در آموزش تدوین شده است. بنابراین, هدف این پژوهش, فرا ترکیب مطالعات انجام شده در قلمرو اخلاق آموزشی و دسته بندی و تحلیل مولفه های آن در نظام آموزش عالی می باشد. روش بررسی: این پژوهش کیفی با به کارگیری راهبرد فرا ترکیب نوشته شده است. بنابراین کلید واژه های: اخلاق تدریس, اخلاق حرفه ای در آموزش عالی, تدریس, استاد, معلم در کلیه پایگاه های اطلاعاتی فارسی زبان Magiran, SID, Ensani, Noormags در بازه زمانی 1398-1380 جستجو به عمل آمد که در مجموع 64 مقاله احصاء شد و با سرند نهایی, 20 پژوهش به تحلیل نهایی راه یافتند. نتایج: در مرحله نخست, مفاهیم کلیدی به تفکیک هر مقاله احصا شده و سپس بر حسب وجوه اشتراک و افتراق مفاهیم در دسته های دیگری جای گرفتند که مولفه های فرعی را شکل دادند. در مرحله دوم, مولفه های فرعی نیز بر پایه تشابهات معنا طبقه بندی شدند که روی هم رفته, چهار مولفه اصلی «اخلاق در عملکرد علمی, اخلاق در تعاملات, شخصیت اخلاقی و منش اخلاقی» با 15 زیرمولفه فرعی به دست آمد. در نهایت, با توجه به مطالعات انجام شده در آموزش عالی ایران, وضعیت هر یک از مولفه ها نقد و تحلیل شد. نتیجه گیری: با شناسایی مولفه های اخلاق حرفه ای در نظام دانشگاهی, لازم است مسوولین امر با مبنا قرار دادن این مولفه ها و نشانگرهای آن ها, در جهت اتخاذ تدابیر خاص و برنامه ریزی و سیاست گذاری های مدیریتی به منظور ارتقا و بهبود اخلاق حرفه ای در آموزش عالی گام بردارند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کیخا، احمد، و ایمانی پور، معصومه. (1399). فرا ترکیب مولفه های اخلاق حرفه ای در آموزش عالی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 15(1 )، 53-70. SID. https://sid.ir/paper/396508/fa

Vancouver: کپی

کیخا احمد، ایمانی پور معصومه. فرا ترکیب مولفه های اخلاق حرفه ای در آموزش عالی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1399؛15(1 ):53-70. Available from: https://sid.ir/paper/396508/fa

IEEE: کپی

احمد کیخا، و معصومه ایمانی پور، “فرا ترکیب مولفه های اخلاق حرفه ای در آموزش عالی،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 15، no. 1 ، pp. 53–70، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396508/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button