مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

411
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

654
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب، استرس و احساس خوب بودن بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 21

چکیده

 سابقه و هدف: بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)از مشکلات روانی بسیاری از جمله افسردگی, اضطراب و استرس رنج میبرند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی, اضطراب, استرس و احساس خوب بودن بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک انجام شده است. مواد و روشها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده با طرح پیش-پس آزمون بود که بر روی 60 بیمار (دو گروه 30 نفره) مبتلا به SLE مراجعهکننده به کلینیک نفرولوژی بیمارستان شهید بهشتی بابل در سال 1397 انجام شد. آموزش مهارتهای فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی طی 8 جلسه یک ساعته برای گروه آزمون انجام گرفت و گروه شاهد هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک, مقیاس افسردگی-اضطراب و استرس DASS-21 و پرسشنامه خوب بودن روانی (PWB)بود. روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل معادلات برآوردگر تعمیم یافته با ساختار همبستگی اتورگرسیو با استفاده از نرمافزار SPSS-24 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تغییرات در میانگین نمرات افسردگی, اضطراب و استرس قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون معنیدار بوده است (001/0=P). همچنین مقایسه میانگین نمرات احساس خوب بودن قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون بهطور معنیداری تغییر یافت (006/0=P). نمرات افسردگی, اضطراب, استرس و احساس خوب بودن در گروه شاهد در مقایسه با گروه آزمون اختلاف آماری معنی داری نداشت. استنتاج: آموزش مهارتهای فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند موجب کاهش افسردگی, اضطراب, استرس و افزایش احساس خوب بودن در بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رفیعی، سمانه، اکبری، رقیه، یزدانی چراتی، جمشید، الیاسی، فروزان، و عظیمی لوتی، حمیده. (1399). تاثیر آموزش مهارت های فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی, اضطراب, استرس و احساس خوب بودن بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 30(183 )، 11-21. SID. https://sid.ir/paper/396701/fa

    Vancouver: کپی

    رفیعی سمانه، اکبری رقیه، یزدانی چراتی جمشید، الیاسی فروزان، عظیمی لوتی حمیده. تاثیر آموزش مهارت های فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی, اضطراب, استرس و احساس خوب بودن بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1399؛30(183 ):11-21. Available from: https://sid.ir/paper/396701/fa

    IEEE: کپی

    سمانه رفیعی، رقیه اکبری، جمشید یزدانی چراتی، فروزان الیاسی، و حمیده عظیمی لوتی، “تاثیر آموزش مهارت های فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی, اضطراب, استرس و احساس خوب بودن بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 30، no. 183 ، pp. 11–21، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396701/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button