مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,005
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

852
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 79

چکیده

 مقدمه فرسودگی تحصیلی دانشجویان همواره اهمیت بسزایی داشته است. زیرا نه تنها در سرنوشت علمی دانشجویان تاثیر داشته, بلکه افزایش آن می تواند به سلامت روحی دانشجویان آسیب رساند و آنان را با ناکامی های مختلفی مواجه کند. لذا هدف مطالعه حاضر تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود. روش ها مطالعه حاضر از نظر روش توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش را 173 دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 98-97 تشکیل می دادند و روش نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده بود. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه برسو و برای پیشرفت تحصیلی از معدل دو ترم قبل و معدل کل دانشجویان استفاده شد. داده ها از طریق شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و سپس در بخش تحلیلی از آزمون های آمار استنباطی شامل آزمون t تک نمونه ای, t گروه های مستقل, تحلیل واریانس یک راهه, ضرایب همبستگی, پیرسون و برای بررسی فرض نرمال بودن داده ها از نمودارهای ساقه و برگ و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نتایج نشان داد که میانگین نمره فرسودگی تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان 62/62± 46/8 بود. هم چنین نتایج بیانگر آن بود که بین مولفه های فرسودگی تحصیلی بیشترین میانگین مربوط به ناکارآمدی درسی (72/27± 19/4) و کم ترین میانگین مربوط به بی علاقگی (2/92± 11/3) است. هم چنین میانگین نمره فرسودگی تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (6/62± 46/8) بود. 83/8 درصد از دانشجویان سطح متوسطی از فرسودگی تحصیلی داشتند. نتایج نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی (0/25-=r و 0/001>p), خستگی هیجانی (0/28-=r و 0/001>p), بی علاقگی تحصیلی (0/24-=r و 0/001>p) با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنی داری وجود دارد. اما بین ناکارآمدی درسی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی دار مشاهده نشد (0/06=r و 0/409=p). همچنین نتایج بیانگر وجود تفاوت معنی داری بین جنسیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود (3/52=t و 0/001=p). نتیجه گیری نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که درصد قابل توجهی از دانشجویان فرسودگی تحصیلی را تجربه می کنند. با توجه به نتایج حاصله, فرسودگی تحصیلی, خستگی هیجانی, بی علاقگی و ناکارآمدی درسی موجب کاهش پیشرفت تحصیلی می گردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاح چای، مهران، طاهری، ماهدخت، نشادراصلی، حمید، بابایی همتی، یاسمین، و پورسیدیان، سیدسینا. (1399). تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 12(4 )، 70-79. SID. https://sid.ir/paper/397050/fa

    Vancouver: کپی

    فلاح چای مهران، طاهری ماهدخت، نشادراصلی حمید، بابایی همتی یاسمین، پورسیدیان سیدسینا. تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1399؛12(4 ):70-79. Available from: https://sid.ir/paper/397050/fa

    IEEE: کپی

    مهران فلاح چای، ماهدخت طاهری، حمید نشادراصلی، یاسمین بابایی همتی، و سیدسینا پورسیدیان، “تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 12، no. 4 ، pp. 70–79، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397050/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button