مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,597
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,175
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی شکل گیری نقوش هندسی شکسته در کاشیکاری های مسجد جامع اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 169

چکیده

 نقوش هندسی همواره بخش مهمی از هویت معماری سنتی ایران است. این نقوش که با استفاده از خطوط مستقیم شکل می گیرند, نقش مایه های گره را بوجود می آورند. نقش مایه هایی که هر یک دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند. مسجد جامع اصفهان یکی از مهم ترین ابنیه معماری ایران, به لحاظ حجم تزیینات و استفاده از نقوش هندسی متعدد است. لذا در این مقاله به دلیل اهمیت ویژه ای که این بنا در تاریخ الگو های هندسی داراست به عنوان نمونه مناسب برای الگوی برداری انتخاب شد. در این راستا با جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعه کتابخانه ای, اسناد معتبر و تحقیقات میدانی, ابتدا الگوشناسی پیشنهادی مبحث مورد نظر ارایه شد (آلات گره), سپس نمونه های موجود از نقوش هندسی (گره) کاشی کاری مسجد برداشت, و پس از نام گذاری و ترسیم, زمینه, واگیره و قاب آنها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان دهنده آن است که زمینه شکل گیری گره ها در کاشی کاری ها مسجد جامع اصفهان به ترتیب شامل زمینه پنج, شش, هشت, ده, یازده, دوازده, چهارده, هشت و گره هشت و دوازده و نه و دوازده است. واگیره های آنها شامل اشکال مستطیل, مربع, مثلث و متوازی الاضلاع است. همچنین شکل قاب ها شامل لچکی, مربع, مستطیل, مثلث, نیم دایره, ستاره چهار پر, ستاره پنج پر, ستاره هفت پر, ستاره هشت پر, پابزی است که قاب لچکی دارای بیشترین شکل قاب گره های موجود است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری شیخ شبانی، فاطمه، و قاسمی سیچانی، مریم. (1398). واکاوی شکل گیری نقوش هندسی شکسته در کاشیکاری های مسجد جامع اصفهان. نگارینه (هنر اسلامی)، 6(18 )، 155-169. SID. https://sid.ir/paper/397066/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری شیخ شبانی فاطمه، قاسمی سیچانی مریم. واکاوی شکل گیری نقوش هندسی شکسته در کاشیکاری های مسجد جامع اصفهان. نگارینه (هنر اسلامی)[Internet]. 1398؛6(18 ):155-169. Available from: https://sid.ir/paper/397066/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه قنبری شیخ شبانی، و مریم قاسمی سیچانی، “واکاوی شکل گیری نقوش هندسی شکسته در کاشیکاری های مسجد جامع اصفهان،” نگارینه (هنر اسلامی)، vol. 6، no. 18 ، pp. 155–169، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397066/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button