Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

844
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

927
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تمرین بینایی-حرکتی بر فراوانی رفتارهای تکراری و کلیشه ای کودکان اوتیسم: مطالعه کنترل شده با آزمون پیگیری

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 33

چکیده

 هدف پژوهش: با توجه به اینکه رفتارهای تکراری و کلیشه ای در فرایندهای یادگیری و ارتباط اجتماعی کودکان اوتیسم تداخل ایجاد می کنند؛ هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر مداخله حسیحرکتی بر فراوانی رفتارهای تکراری و کلیشه ای 46 کودکان 6-12 سال اوتیسم بود. روش پژوهش: نمونه ها به وسیله نمونه گیری در دسترس و هدفمند, به صورت تصادفی در 4 گروه بینایی – حرکتی, حرکتی, بینایی و کنترل قرار گرفتند. به منظور ارزیابی رفتارهای تکراری و کلیشه ای از روش مشاهده عینی و ویدیویی استفاده شد. از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی در سطح خطای 5 درصد برای بررسی داده های حاصل از مطالعه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه تمرین بینایی – حرکتی در پس آزمون و پیگیری کاهش معنی داری را در فراوانی رفتارهای تکراری و محدود نسبت به گروه های دیگر نشان داد؛ اما در گروه های دیگری تفاوتی با زمان پیش آزمون مشاهده نشد. نتیجه گیری: به نظر می رسد که مداخله بینایی – حرکتی توانسته است بر یکی از ویژگی های اصلی اوتیسم یعنی رفتارهای تکراری و کلیشه ای تاثیرگزار باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عربی، سیده منیژه، صابری کاخکی، علیرضا، سهرابی، مهدی، سلطانی کوه بنانی، سکینه، و جباری نوقابی، مهدی. (1398). تاثیر تمرین بینایی-حرکتی بر فراوانی رفتارهای تکراری و کلیشه ای کودکان اوتیسم: مطالعه کنترل شده با آزمون پیگیری. روانشناسی ورزش، 4(2 )، 19-33. SID. https://sid.ir/paper/397284/fa

    Vancouver: کپی

    عربی سیده منیژه، صابری کاخکی علیرضا، سهرابی مهدی، سلطانی کوه بنانی سکینه، جباری نوقابی مهدی. تاثیر تمرین بینایی-حرکتی بر فراوانی رفتارهای تکراری و کلیشه ای کودکان اوتیسم: مطالعه کنترل شده با آزمون پیگیری. روانشناسی ورزش[Internet]. 1398؛4(2 ):19-33. Available from: https://sid.ir/paper/397284/fa

    IEEE: کپی

    سیده منیژه عربی، علیرضا صابری کاخکی، مهدی سهرابی، سکینه سلطانی کوه بنانی، و مهدی جباری نوقابی، “تاثیر تمرین بینایی-حرکتی بر فراوانی رفتارهای تکراری و کلیشه ای کودکان اوتیسم: مطالعه کنترل شده با آزمون پیگیری،” روانشناسی ورزش، vol. 4، no. 2 ، pp. 19–33، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397284/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا