مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

452
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

162
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای درک و تولید نحوی بین کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر و کودکان عادی فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 274 | صفحه پایان 285

چکیده

 مقدمه و اهداف: از آنجایی که درک زبان و به خصوص درک نحوی در رشد زبانی و همچنین رشد آموزشی کودکان تاثیر دارد, پژوهش حاضر به بررسی درک و تولید نحو توسط کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر در مقایسه با کودکان عادی پرداخته است. مواد و روش ها: در پژوهش حاضر, 15 کودک کم توان ذهنی با سن تقویمی (13-12 سال) و سن عقلی (9-7 سال) شرکت داشتند. کم توان ذهنی بودن این افراد قبلاً با استفاده از آزمون هوش وکسلر ویرایش 4 تایید و بهره ی هوشی این افراد بین 70-55 اندازه گیری شده بود. گروه شاهد شامل 15 کودک عادی (9-7 سال) و 15 کودک عادی (13-12 سال) بودند. آزمودنی های کم توان ذهنی به طور تصادفی از مدارس استثنایی و آزمودنی های عادی به طور تصادفی از مدارس عادی شهرستان جیرفت انتخاب شدند. هر سه گروه از آزمودنی ها از نظر زبانی با استفاده از بخش کلامی آزمون هوش وکسلر ویرایش 4 همگن شدند. به منظور جمع آوری داده ها, از آزمون نحوی با نگاهی به مطالعه-یBení tez-Burraco, Garayzá bal and Cuetos (2016) استفاده شد. این آزمون حاوی 6 خرده آزمون بود که با استفاده از روش دو نیمه کردن اسپیرمن-براون هنجاریابی شد. تحلیل داده های حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی حداقل تفاوت معنادار (LSD), با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت. یافته ها: نتایج نهایی تحلیل چندمتغیره نشان داد که بین عملکرد کلی سه گروه در درک و تولید نحو (قواعد گروهی پایه, نشانگر فعل کمکی و ساختار پایه ای گروه تصریف, ظرفیت فعل, محدودیت های زیرمقوله ای نحوی درون گروه فعلی, تولید بندهای متمم اسمی و بند افزوده) تفاوت معناداری وجود دارد (0/05

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آهنگر، عباسعلی، سلطانی نژاد، محدثه، و دره کردی، علی. (1399). بررسی مقایسه ای درک و تولید نحوی بین کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر و کودکان عادی فارسی زبان. طب توانبخشی، 9(3 )، 274-285. SID. https://sid.ir/paper/397393/fa

    Vancouver: کپی

    آهنگر عباسعلی، سلطانی نژاد محدثه، دره کردی علی. بررسی مقایسه ای درک و تولید نحوی بین کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر و کودکان عادی فارسی زبان. طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(3 ):274-285. Available from: https://sid.ir/paper/397393/fa

    IEEE: کپی

    عباسعلی آهنگر، محدثه سلطانی نژاد، و علی دره کردی، “بررسی مقایسه ای درک و تولید نحوی بین کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر و کودکان عادی فارسی زبان،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 3 ، pp. 274–285، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397393/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button