مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

632
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل نشانه شناسی تصویر ناصرالدین شاه بر سطح نخستین اسکناس ایران(به مثابه یک متن تصویری و بُعدی نوین از ابعاد گرافیک ایران)

صفحات

 صفحه شروع 134 | صفحه پایان 143

چکیده

نشانه شناسی یکی از روش های تحلیل متون است که به مطالعه نظام های نشانه ای برای درک دلالت های پنهان و آشکار نشانه ها می-پردازد. به نظر می رسد نظام نشانه ای در دوران سلطنت ناصرالدین شاه موفق شد تا با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی نوین از جمله اسکناس-که محصول ورود مدرنیته به ایران بود-در ساخت هویت مدنظر خویش بهره گیرد؛ ضمن آن که متن تصویری مذکور به دلیل ترکیب نشانه های تصویری و نوشتاری, بستر شکل گیری بُعدی نوین از ابعاد طراحی گرافیک ایران به نام طراحی اسکناس گردید. این پژوهش از نوع کیفی و به روش تحلیلی است. شیوه گردآوری اطلاعات آن مبتنی بر داده های کتابخانه ای و مطالعه اسناد تصویری می باشد. رویکرد پژوهش بر پایه طبقه بندی پیرس از نشانه ها مشتمل بر نمود, تفسیر و موضوع شکل گرفت؛ تا بر اساس آن, بتوان به این پرسش پاسخ داد که, تفسیر حاصل از تحلیل نشانه شناسی چاپ عکس چهره ناصرالدین شاه بر سطح نخستین پول کاغذی ایران چه بود؟ بر مبنای الگوی یاد شده, طراحی و تولید اسکناس با عکس ناصرالدین شاه, به عنوان نمود و جایگاه وی در رأس هرم قدرت, به عنوان موضوع تعیین شد؛ و اما نتایج حاصل از تفسیر آن, دلالت گر استمرار سنت چهره نگاری و پیکرنگاری درباری, ساز و کار برجسته سازی چهره قدرت, ابزاری ایدئولوژیک برای تولید و تثبیت مشروعیت بخشی قدرت حاکمو رسانه تبلیغاتی مصور عمومی شناخته شد. تفسیرهای مذکور بیانگر تحقق هدف مقاله, یعنی دست یابی به دلالت های پنهان یا ضمنی نشانه مذکور است که به مدد نظریه ای ورای تحلیل های فرمالیستی و تاریخی به نام طبقه بندی پیرس از نشانه ها محقق گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اثنی عشری، نفیسه. (1399). تحلیل نشانه شناسی تصویر ناصرالدین شاه بر سطح نخستین اسکناس ایران(به مثابه یک متن تصویری و بُعدی نوین از ابعاد گرافیک ایران). مبانی نظری هنرهای تجسمی، -(9 )، 134-143. SID. https://sid.ir/paper/397575/fa

    Vancouver: کپی

    اثنی عشری نفیسه. تحلیل نشانه شناسی تصویر ناصرالدین شاه بر سطح نخستین اسکناس ایران(به مثابه یک متن تصویری و بُعدی نوین از ابعاد گرافیک ایران). مبانی نظری هنرهای تجسمی[Internet]. 1399؛-(9 ):134-143. Available from: https://sid.ir/paper/397575/fa

    IEEE: کپی

    نفیسه اثنی عشری، “تحلیل نشانه شناسی تصویر ناصرالدین شاه بر سطح نخستین اسکناس ایران(به مثابه یک متن تصویری و بُعدی نوین از ابعاد گرافیک ایران)،” مبانی نظری هنرهای تجسمی، vol. -، no. 9 ، pp. 134–143، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397575/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button