مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,903
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

787
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی (IERQ) در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 85

چکیده

 سابقه و هدف: یکی از حیطه های پژوهشی جدید در حوزه تنظیم هیجان, تنظیم هیجان بین فردی است. این مفهوم به تمایل فرد برای اشتراک گذاشتن حالات هیجانی اش با دیگران به منظور کاهش عاطفه منفی خویش اشاره دارد. این مطالعه با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی در دانشجویان انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع مطالعات روش شناسی بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 602 نفر انتخاب و با استفاده از پرسشنامه های تنظیم هیجان بین فردی (IERQ), تنظیم هیجان (ERQ), مهارت های تنظیم هیجان (ERSQ), تنظیم هیجان خود و دیگران (EROS), مقیاس SCL-25, پرسشنامه کوتاه دشواری در تنظیم هیجان (DERS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. لازم به ذکر است از این تعداد 85 پرسشنامه مخدوش بودند و از پژوهش کنار گذاشته شدند و تحلیل های آماری برای 517 نفر انجام شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دهنده مطلوب بودن ویژگی های روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی بود. بررسی های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مدل 3 عاملی این پرسشنامه را تایید کرد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 90/0 محاسبه شد و برای آیتم های بهبود عواطف مثبت, آرامش بخشی, الگوسازی اجتماعی و چشم انداز داشتن به ترتیب برابر با 84/0, 82/0, 80/0 و 81/0 به دست آمد. استنتاج: پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی از ویژگی های روانسنجی مطلوبی برخوردار است و از انطباق خوبی در زبان فارسی برخوردار است. از این رو این پرسشنامه می تواند در پژوهش های آتی در زمینه تنظیم هیجان مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطفی، مژگان، شیاسی، یاسمن، امینی، مهدی، منصوری، کامیار، حمزه زاده، سیروان، صالحی، علی، و مفاخری، محراب. (1399). بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی (IERQ) در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 30(185 )، 74-85. SID. https://sid.ir/paper/397607/fa

    Vancouver: کپی

    لطفی مژگان، شیاسی یاسمن، امینی مهدی، منصوری کامیار، حمزه زاده سیروان، صالحی علی، مفاخری محراب. بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی (IERQ) در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1399؛30(185 ):74-85. Available from: https://sid.ir/paper/397607/fa

    IEEE: کپی

    مژگان لطفی، یاسمن شیاسی، مهدی امینی، کامیار منصوری، سیروان حمزه زاده، علی صالحی، و محراب مفاخری، “بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی (IERQ) در دانشجویان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 30، no. 185 ، pp. 74–85، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397607/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button