مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

703
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

491
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثرات آموزش گروهی فعال در افزایش متوسط زمان نظارت دارویی (Dispensing Time) در داروخانه های شهر گرگان

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 80

چکیده

 مقدمه: یکی از اهداف اصلی گسترش تجویز منطقی دارو در کشورهای مختلف اندازه گیری زمان نظارت دارویی Dispensing Time)) در داروخانه ها و تلاش برای افزایش آن است که مداخله های موثر و متعددی در این راستا برای اصلاح شاخص های تجویز منطقی داروها طراحی شده اند.هدف: اثر آموزش گروهی فعال و چهره به چهره داروسازان شهر گرگان بر افزایش متوسط زمان نظارت دارویی و برخی عوامل مرتبط با آن.مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای و شبه تجربی, جامعه مورد نظر, کلیه دارو سازان داروخانه های فعال شهر گرگان و بیماران دریافت کننده دارو در نظر گرفته شدند. مطالعه در 2 مرحله و با فاصله زمانی 2 ماهه انجام شد, در مرحله اول, زمان انتظار بیماران و زمان نظارت دارو درهر داروخانه اندازه گیری شد, سپس با مراجعه به بیماران, پارامترهای مربوط به آن نسخه (تعداد اقلام دارویی, مناسب بودن برچسب دارو, میزان رضایت بیمار و ...) مشخص شد. سپس مداخله فعال به صورت برگزاری جلسه های مصاحبه حضوری, توزیع جزوه آموزشی و آموزش داروسازان انجام شد. پس از 2 ماه با مراجعه به داروخانه های مذکور و اندازه گیری مجدد معیارهای مورد نظر اطلاعات به دست آمده وارد نرم افزارSPSS-11.5  شد و در دو مرحله قبل و بعد از آموزش با آزمون tزوج مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در هر مرحله 750 نسخه (و مراجعه کننده) و در مجموع 1500 مورد بررسی شد.نتایج: زمان نظارت دارو در مرحله اول به طور متوسط19.43±5.83  ثانیه و متوسط زمان انتظار مراجعه کنندگان 4.91±1.2 دقیقه بوده که پس از آموزش, این مقادیر به طور معنی دار افزایش یافت (P<0.05). پس از آموزش فعال, افزایش معنی داری در میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان و افزایش اطلاعات دارویی آنها نسبت به عوارض جانبی و احتیاطات مصرف داروها دیده شد (P<0.05) ولی کیفیت برچسب های دارویی قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی داری نداشت.نتیجه گیری: آموزش فعال و مشارکت مستقیم داروساز در فرآیند آموزشی می تواند موجب بهبود شاخص های تجویز منطقی داروها و گسترش اطلاعات دارویی به خصوص زمان نظارت داروساز شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خوری، وحید، سمنانی، شهریار، دادجو، محمد، و بشارت، سیما. (1385). اثرات آموزش گروهی فعال در افزایش متوسط زمان نظارت دارویی (Dispensing Time) در داروخانه های شهر گرگان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 15(58)، 73-80. SID. https://sid.ir/paper/39764/fa

    Vancouver: کپی

    خوری وحید، سمنانی شهریار، دادجو محمد، بشارت سیما. اثرات آموزش گروهی فعال در افزایش متوسط زمان نظارت دارویی (Dispensing Time) در داروخانه های شهر گرگان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1385؛15(58):73-80. Available from: https://sid.ir/paper/39764/fa

    IEEE: کپی

    وحید خوری، شهریار سمنانی، محمد دادجو، و سیما بشارت، “اثرات آموزش گروهی فعال در افزایش متوسط زمان نظارت دارویی (Dispensing Time) در داروخانه های شهر گرگان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 15، no. 58، pp. 73–80، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/39764/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button