مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

625
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

584
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به دیابت بارداری

صفحات

 صفحه شروع 760 | صفحه پایان 770

چکیده

 پیش زمینه و هدف: یکی از مشکلات پزشکی شایع در دوران حاملگی اختلال تحمل گلوکز است. نظر به اینکه دیابت بارداری با اثرات سوء بر مادر و جنین همراه است, همچنین بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی بیمار تاثیر دارد, بنابراین انجام اقدامات لازم جهت کاهش عوارض بیماری و ارتقاء کیفیت زندگی زنان مبتلا به دیابت بارداری, ضروری است. لذا این مطالعه باهدف تعیین تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به دیابت بارداری, در شهر زنجان می باشد. مواد و روش کار: این پژوهش به روش کار: آزمایی بالینی انجام شده است. نمونه ها شامل 76 مادر مبتلا به دیابت بارداری بودند. با استفاده از روش تقسیم تصادفی بلوکه ای, 38 نفر در گروه مداخله و 38 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت زندگی 26 SF استفاده شد. در گروه مداخله آموزش حل مسئله طی 6 جلسه 60-45 دقیقه ای برگزار شد و گروه کنترل مراقبت های روتین را دریافت کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS, آزمون های کلموگروف اسمیرنوف, فریدمن, تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر, من ویتنی و تی مستقل مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات کیفیت زندگی گروه مداخله قبل از مداخله 32/10± 73/44 و در گروه کنترل 58/8± 09/43 بود که با در نظر گرفتن آزمون من ویتنی تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت و بعد از مداخله در گروه مداخله 80/14± 65/75 و در گروه کنترل 22/13± 40/44 بود که این اختلاف ازنظر آماری معنادار بود (05/0p<). نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر آموزش حل مسئله می تواند به عنوان بخشی از مراقبت جامع دوران بارداری مفید بوده و لذا موجب ارتقاء کیفیت زندگی مادران مبتلا به دیابت بارداری گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مکی، سارا، امامقلی خوشه چین، ترانه، و داداشی، محسن. (1397). تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به دیابت بارداری. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 16(10 (پی در پی 111) )، 760-770. SID. https://sid.ir/paper/397723/fa

    Vancouver: کپی

    مکی سارا، امامقلی خوشه چین ترانه، داداشی محسن. تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به دیابت بارداری. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1397؛16(10 (پی در پی 111) ):760-770. Available from: https://sid.ir/paper/397723/fa

    IEEE: کپی

    سارا مکی، ترانه امامقلی خوشه چین، و محسن داداشی، “تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به دیابت بارداری،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 16، no. 10 (پی در پی 111) ، pp. 760–770، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397723/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا