مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,012
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

«زمان موهوم » از نظر حکیم متاله ، آخوند ملااسماعیل خواجویی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 50

چکیده

 بعضی از متکلمان اسلامی , از جمله اشاعره , واسطه و عامل ارتباط حق تعالی و عالم آفرینش را زمان موهوم دانسته اند. این عقیده از طرف حکمای اسلامی ومحققانی از متکلمان , مانند خواجه نصیرالدین طوسی مورد نقد قرار گرفته است . از جمله ناقدان این نظریه معلم ثالث , میرداماد است که با طرح حدوث دهری خودبه ابطال زمان موهوم پرداخت . حکیم متاله , ملا اسماعیل خواجویی به طرفداری از نظریه میرداماد, رساله ای ترتیب داد و در آن با دلایل متقن , نظرات آقا جمال خوانساری را که از مدافعان سرسخت نظریه زمان موهوم بود, رد کرد.ما در این مقاله , علاوه بر اینکه نظرات حکیم متاله , ملا اسماعیل خواجویی رامورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده ایم , به ریشه های این نگرش در افکار بعضی از حکمای یونان باستان مانند افلاطون و ارسطو به اجمال اشاره نموده ایم .به تصور ما متکلمان با تاثیر پذیرفتن از افکار این دو فیلسوف برای حل معضل  عامل ربط حادث به قدیم , به زمان موهوم متوسل شدند؛  در حالی که نه تنها آنها مشکل را حل نکردند, بلکه با طرح این نظریه مشکلات این بحث را دو چندان کردند. از جمله نتایج فاسد حاصل از این نظریه «حدوث قدیم » و «قدم حادث »می باشد که از بُن , اساس توحید را متزلزل می سازد! از طرفی اگر زمان موهوم درخارج تحقّق داشته باشد, جزءِ خود عالم خواهد بود و موهوم بودن آن معنا نخواهد داشت . حکما برای عامل ربط حادث به قدیم نظریه های فلسفی دیگری را مطرح ساخته اند. در این مقاله محور بحث , حدوث دهری میرداماد بوده و به طور ضمنی به نظریه ملاصدرا نیز اشاره شده است . 

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهباشی، مهدی. (1379). «زمان موهوم‌» از نظر حکیم متاله‌, آخوند ملااسماعیل خواجویی‌. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان (مطالعات و پژوهش های دانشکده ادبیات و علوم انسانی)، -(21-20 (ویژه نامه اصفهان))، 37-50. SID. https://sid.ir/paper/397971/fa

    Vancouver: کپی

    دهباشی مهدی. «زمان موهوم‌» از نظر حکیم متاله‌, آخوند ملااسماعیل خواجویی‌. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان (مطالعات و پژوهش های دانشکده ادبیات و علوم انسانی)[Internet]. 1379؛-(21-20 (ویژه نامه اصفهان)):37-50. Available from: https://sid.ir/paper/397971/fa

    IEEE: کپی

    مهدی دهباشی، “«زمان موهوم‌» از نظر حکیم متاله‌, آخوند ملااسماعیل خواجویی‌،” مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان (مطالعات و پژوهش های دانشکده ادبیات و علوم انسانی)، vol. -، no. 21-20 (ویژه نامه اصفهان)، pp. 37–50، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397971/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button