مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

594
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعتبار سازه ی معیار نمره دهی مهارت نوشتن در آزمون جامع فارسی دانشگاه فردوسی برای غیرفارسی زبانان

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 46

چکیده

سنجش زبان یکی از ارکان اساسی هر نظام آموزش زبان به شمار می آید. بخش عمده ای از کارآمدی مراکز آموزشی در گرو بهره گیری از شیوه های معتبر سنجش است. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا به بررسی اعتبارسازه ای معیار نمره دهی مهارت نوشتن در آزمون رسمی پایان دوره ی مرکز زبان فارسی دانشگاه فردوسی پرداخته شود. به این منظور نتایج به دست آمده از یکی از آزمون های برگزار شده در این دانشگاه توسط مدل های آماری راش و تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که سه سازه ی کیفیت زبان, انسجام و ارتباط با موضوع برای سنجش مهارت نوشتن از میزان اعتبار بالایی برخوردار هستند. در این میان سازه ی انسجام با 0. 98 بیشترین میزان و دو سازه ی دیگر هر کدام با 0. 97 دومین میزان بار عاملی را داشتند. همچنین در معیار نمره دهی این آزمون بسندگی از یک مقیاس شش درجه ای برای نمره دهی هر یک از سازه ها استفاده شده است. مدل آماری راش نشان داد که هر یک از ارزیاب ها توانسته اند به شکل نسبتا صحیحی از این مقیاس برای نمره دهی استفاده کنند, زیرا ترتیب آستانه ها مطابق ترتیب نمرات است و بهم ریختگی ندارد. از سویی دیگر نقشه ی آزمون دهنده پرسش گویای این امر بود که این مقیاس نمره دهی توانایی تمیز آزمون دهندگان ضعیف, متوسط و قوی را از یکدیگر دارد و مولفه ها و درجه های نمره گذاری (0 تا 5) همه ی گستره ی توانایی آزمون دهندگان را دربرمی گیرند و با این مقیاس می توان تمام داوطلبان با هر میزان توانایی نوشتن را اندازه گرفت. همچنین میزان پایایی نمره دهنده در این آزمون 0. 96 برآورد شد که رقم بسیار مناسبی محسوب می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رودمعجنی، محسن، قبول، احسان، و قنسولی، بهزاد. (1399). اعتبار سازه ی معیار نمره دهی مهارت نوشتن در آزمون جامع فارسی دانشگاه فردوسی برای غیرفارسی زبانان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 9(1 (پیاپی 19) )، 25-46. SID. https://sid.ir/paper/398021/fa

    Vancouver: کپی

    رودمعجنی محسن، قبول احسان، قنسولی بهزاد. اعتبار سازه ی معیار نمره دهی مهارت نوشتن در آزمون جامع فارسی دانشگاه فردوسی برای غیرفارسی زبانان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1399؛9(1 (پیاپی 19) ):25-46. Available from: https://sid.ir/paper/398021/fa

    IEEE: کپی

    محسن رودمعجنی، احسان قبول، و بهزاد قنسولی، “اعتبار سازه ی معیار نمره دهی مهارت نوشتن در آزمون جامع فارسی دانشگاه فردوسی برای غیرفارسی زبانان،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 9، no. 1 (پیاپی 19) ، pp. 25–46، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/398021/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button