مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

975
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

943
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام

صفحات

 صفحه شروع 88 | صفحه پایان 95

چکیده

 مقدمه: بی شک دوره نوجوانی یکی از دوره های مهم و حساس زندگی است. میزان افکار خودکشی در بین نوجوانان دنیا رو به افزایش است و مسلماً تلاش در راستای کاهش افکار خودکشی و دیگر آسیب های مرتبط, بسیار حائز اهمیت است. از این رو هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی, اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام در سال 1397 بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول شهر ایلام تشکیل می داد و نمونه تحقیق شامل 60 نفر از دانش آموزان دختر بود که در دو گره 30 نفره آزمایش و گواه و با روش نمونه گیری خوشه­ ای یک ­ مرحله ای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از سه پرسش نامه سنجش افسردگی بک, مقیاس اضطراب کتل و مقیاس افسردگی ماریاکواکس استفاده شد. داده ها با آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت و بررسی و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه­ 22 انجام گرفت. یافته های پژوهش: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر کاهش افکار خودکشی (P=0. 000), اضطراب(P=0. 025) و افسردگی(P=0. 034) تاثیر مثبت و معنادار داشته است. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش, آموزش مهارت کنترل خلق منفی باعث کاهش سطح افکار خودکشی, اضطراب و افسردگی دانش آموزان گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیری نژاد، علی، قدسی، میثم، جمشیدزاده، فرخ لقا، و محمدیان، فتح اله. (1398). تاثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی, اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 27(6 )، 88-95. SID. https://sid.ir/paper/398232/fa

    Vancouver: کپی

    امیری نژاد علی، قدسی میثم، جمشیدزاده فرخ لقا، محمدیان فتح اله. تاثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی, اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1398؛27(6 ):88-95. Available from: https://sid.ir/paper/398232/fa

    IEEE: کپی

    علی امیری نژاد، میثم قدسی، فرخ لقا جمشیدزاده، و فتح اله محمدیان، “تاثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی, اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 27، no. 6 ، pp. 88–95، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/398232/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button