مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

668
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

712
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر علائم جسمانی، انعطاف پذیری روان شناختی و سلامت اجتماعی بیماران مبتلا به پسوریازیس

صفحات

 صفحه شروع 118 | صفحه پایان 132

چکیده

 هدف این پژوهش, بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) بر علائم جسمانی, انعطاف پذیری روان شناختی و سلامت اجتماعی بیماران مبتلا به پسوریازیس بود. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود. 30 نفر از افراد مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس مراجعه کننده به کلینیک بیماری های پوستی و گرمسیری صدیقه طاهره در شهر اصفهان انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمایش و کنترل) گمارده شدند. به منظور بررسی علائم جسمانی از شاخص شدت و سطح پسوریازیس ((PASI, برای بررسی انعطاف پذیری روان شناختی از پرسشنامه پذیرش و عمل نسخه دوم ((AAQ_II و برای بررسی سلامت اجتماعی از پرسشنامه ی سلامت اجتماعی کییز (Keys, 2004) استفاده شد. نتایج نشان داد, آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود علائم جسمانی, انعطاف پذیری روان شناختی و سلامت اجتماعی بیماران مبتلا به پسوریازیس مؤثر است (05/0≥ P). درمجموع می توان گفت آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد به عنوان مداخله ای مؤثر بر بهبود علائم جسمانی, انعطاف پذیری روان شناختی و سلامت اجتماعی بیماران مبتلا به پسوریازیس مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی اکبری دهکردی، مهناز، غفوری، سمیه، جعفری، فریبا، و محتشمی، طیبه. (1399). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر علائم جسمانی, انعطاف پذیری روان شناختی و سلامت اجتماعی بیماران مبتلا به پسوریازیس. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 21(4 (پیاپی 82) )، 118-132. SID. https://sid.ir/paper/398386/fa

    Vancouver: کپی

    علی اکبری دهکردی مهناز، غفوری سمیه، جعفری فریبا، محتشمی طیبه. اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر علائم جسمانی, انعطاف پذیری روان شناختی و سلامت اجتماعی بیماران مبتلا به پسوریازیس. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1399؛21(4 (پیاپی 82) ):118-132. Available from: https://sid.ir/paper/398386/fa

    IEEE: کپی

    مهناز علی اکبری دهکردی، سمیه غفوری، فریبا جعفری، و طیبه محتشمی، “اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر علائم جسمانی, انعطاف پذیری روان شناختی و سلامت اجتماعی بیماران مبتلا به پسوریازیس،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 21، no. 4 (پیاپی 82) ، pp. 118–132، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/398386/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا