مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

549
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

632
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران: سوال پژوهش، تولید دانش، انتقال دانش، ترویج استفاده از شواهد

صفحات

 صفحه شروع 561 | صفحه پایان 570

چکیده

 مقدمه: ترجمان دانش عبارت است از فرآیند تولید, تبادل و به کارگیری صحیح دانش ازنظر اخلاقی, که از برهم کنش میان پژوهشگران و مصرف کنندگان سلامت, منجر به تولید محصولات مؤثرتر و نظام ارائه خدمات سلامت قوی تر می شود. پژوهشهای کمک کننده به سیاستگذاری در حوزه ترجمان دانش, یکی از نیازهای نظام سلامت کشور است و باید فعالیت در این حوزه توسعه یابد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1397 انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه مقطعی, 9 دانشکده و 33 مرکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ایران که بیش از 3 سال سابقه تأسیس داشتند به صورت سرشماری وارد مطالعه شده و با استفاده از پرسشنامه معتبر "خودارزیابی سازمان های تولیدکننده دانش", وضعیت ترجمان دانش آنها ارزیابی شد. داده ها با بهره گیری از نرم افزار SPSS. 18 و با استفاده از محاسبه میانگین و انحراف معیار توصیف شدند. یافته ها: میانگین امتیازات در حیطه های "سؤال پژوهش", "تولید دانش", "انتقال دانش" و "ترویج استفاده از شواهد" به ترتیب (2/31), (2/83), (2/35) و (2/20) (از 5) به دست آمد. بیشترین نقاط ضعف در حیطه انتقال دانش و بیشترین نقاط قوت مربوط به حیطه تولید دانش بودند. نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که ظرفیت پژوهش و تولید دانش در دانشگاه علوم پزشکی ایران تا حدودی قابل قبول و مناسب است اما نقاط ضعف قابل توجهی در حیطه های سوال پژوهش, انتقال دانش و ترویج استفاده از شواهد, خصوصاً در تعامل بین محققان و کاربران دانش وجود دارد. لذا پیشنهاد می شود سیاستهای جامعی در سطوح کشوری و دانشگاهی در جهت تسهیل ارتباط بین محققان و کاربران دانش و حمایت از فعالیت های ترجمان دانش تدوین شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تورانی، سوگند، رفیعی، نرگس، ملکوتی، سیدکاظم، ریماز، شهناز، و حیدری، علیرضا. (1400). وضعیت ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران: سوال پژوهش, تولید دانش, انتقال دانش, ترویج استفاده از شواهد. پایش، 20(5 )، 561-570. SID. https://sid.ir/paper/398751/fa

    Vancouver: کپی

    تورانی سوگند، رفیعی نرگس، ملکوتی سیدکاظم، ریماز شهناز، حیدری علیرضا. وضعیت ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران: سوال پژوهش, تولید دانش, انتقال دانش, ترویج استفاده از شواهد. پایش[Internet]. 1400؛20(5 ):561-570. Available from: https://sid.ir/paper/398751/fa

    IEEE: کپی

    سوگند تورانی، نرگس رفیعی، سیدکاظم ملکوتی، شهناز ریماز، و علیرضا حیدری، “وضعیت ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران: سوال پژوهش, تولید دانش, انتقال دانش, ترویج استفاده از شواهد،” پایش، vol. 20، no. 5 ، pp. 561–570، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/398751/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button