مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,640
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,776
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

همگرایی معماری ایرانی با هنر نگارگری

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 92

چکیده

 بیان مسئله: یکی از راه های فهم و احیای اصول موجود در معماری ایرانی-اسلامی, رجوع به نگارگری است. برای فهم این نگارگری ها, باید ویژگی های آنها را شناخت و به شیوه ی بیانی, به اصول حاکم در آن و تصویرکردن معماری دست پیدا کرد. بررسی چگونگی خلق فضا و استفاده از اصول معماری ایران در آثار هنرمند ایرانی, به درک هرچه بهتر نگارگری ایران کمک می کند . علاوه بر آن, عدم وجود روشی منسجم و نظام مند برای شیوه ی بیان و فهم تصاویر نگاره ها, که از آنها به عنوان اسناد تاریخی معماری اسلامی یاد شده است, لزوم شناساندن این دو هنر را بر یکدیگر بیش از پیش ایجاب می کند . پرسش تحقیق: با بررسی نقش نگاری از معماری ایران در نگاره های مینیاتور سنتی و تطبیق با آثار تاریخی هم دوره, به چه اصول و نکاتی می توان پی برد؟ هدف پژوهش: هدف از بررسی تطبیقی مفاهیم بنیادی معماری ایرانی با هنر نگارگری, یافتن پرکاربردترین اصول و مفاهیمِ معماری ایرانی تجلی یافته در فضای نگاره هاست. روش تحقیق: روش پژوهش مقاله ی حاضر دارای ماهیت نظری-کاربردی است و از نظر اهداف نیز از نوع کیفی با رویکرد تطبیقی است. همچنین منابع از روش کتابخانه ای گردآوری شده و با استفاده از تحلیل کیفی و تحلیل گرافیکی, تجزیه و تحلیل شده اند. نتیجه گیری: یافته های تحقیق نشان می دهد نگارگران ایرانی با پیروی کامل از اصول موجود در معماری ایرانی و به صورت آگاهانه, با استفاده از تمهیداتی, آنها را به تصویر کشیده اند که نشان دهنده ی همگرایی و انطباق با اصول موجود در معماری سنتی است. درپی آن با اثبات همگرا بودن اصول موجود در هنر نگارگری با اصول معماری ایرانی, مشخص شد اصول رایج موجود در مفهوم سیر از کثرت در وحدت, که از مفاهیم پایه در معماری اسلامی ایران است, بیشترین تجلی را در خلق فضای نگاره داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جانی پور، بهروز، محمدی، نیلوفر، و رضایی میرقاید، گلشن. (1399). همگرایی معماری ایرانی با هنر نگارگری. باغ نظر، 17(90 )، 81-92. SID. https://sid.ir/paper/399032/fa

    Vancouver: کپی

    جانی پور بهروز، محمدی نیلوفر، رضایی میرقاید گلشن. همگرایی معماری ایرانی با هنر نگارگری. باغ نظر[Internet]. 1399؛17(90 ):81-92. Available from: https://sid.ir/paper/399032/fa

    IEEE: کپی

    بهروز جانی پور، نیلوفر محمدی، و گلشن رضایی میرقاید، “همگرایی معماری ایرانی با هنر نگارگری،” باغ نظر، vol. 17، no. 90 ، pp. 81–92، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/399032/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button