Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

518
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

717
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه آموزش نظامدار فرزندپروری کارآمد بر استرس والدگری، تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی مادران پسران نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 100

چکیده

 هدف: هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی برنامه آموزش نظامدار فرزندپروری (استپ) کارآمد بر استرس والدگری, تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی مادران نوجوان پسر بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون, پس آزمون با پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 133 مادر دارای نوجوان پسر 12 تا 18 ساله مراجعه کننده به مرکز مشاوره یارستان شهر اصفهان در سال 1398 بود. ابتدا مادران به پرسشنامه استرس والدگری آبیدین (1983) پاسخ دادند. 87 مادر دارای استرس بالای والدگری تشخیص داده شدند. از بین آن ها 40 مادر که واجد ملاک های ورود بودند به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه (در هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند و پرسشنامه های استرس والدگری آبیدین (1990), دشواری نظم دهی هیجانی گارنفسکی (2001) و انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) را در سه مرحله تکمیل کردند. آموزش نظامدار فرزندپروری کارآمد بر استرس والدگری آدلر-درایکورس (2004) به گروه آزمایش در هشت جلسه 90 دقیقه ای یک بار در هفته ارایه و داده ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. یافته ها: نتایج حاکی از تاثیر برنامه آموزش والدین بر استرس والدگری (87/9 =F, 003/0=P), تنظیم هیجانی (39/9 =F, 004/0=P) و انعطاف پذیری شناختی (68/9 =F, 004/0=P) در مرحله پس آزمون و پایداری این تاثیر در مرحله پیگیری بود. نتیجه گیری: از آنجایی که آموزش این برنامه با اصلاح روابط مادران با پسران نوجوان شان, استرس والدگری را کاهش و تنظیم هیجانی و انعطاف پذیری شناختی آن ها را ارتقاء می دهد, بنابراین برای پیشگیری و یا رفع تعارض بین والدین و پسران نوجوان می توان از آن استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سعادتی، نادره، یوسفی، زهرا، و گل پرور، محسن. (1399). اثربخشی برنامه آموزش نظامدار فرزندپروری کارآمد بر استرس والدگری, تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی مادران پسران نوجوان. روان شناسی کاربردی، 14(2 (پیاپی 54) )، 77-100. SID. https://sid.ir/paper/399191/fa

    Vancouver: کپی

    سعادتی نادره، یوسفی زهرا، گل پرور محسن. اثربخشی برنامه آموزش نظامدار فرزندپروری کارآمد بر استرس والدگری, تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی مادران پسران نوجوان. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1399؛14(2 (پیاپی 54) ):77-100. Available from: https://sid.ir/paper/399191/fa

    IEEE: کپی

    نادره سعادتی، زهرا یوسفی، و محسن گل پرور، “اثربخشی برنامه آموزش نظامدار فرزندپروری کارآمد بر استرس والدگری, تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی مادران پسران نوجوان،” روان شناسی کاربردی، vol. 14، no. 2 (پیاپی 54) ، pp. 77–100، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/399191/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا