مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

913
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش گروهی معنادرمانی بر افسردگی، عزت نفس و نگرش های صمیمانه زنان معلول جسمی-حرکتی

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 112

چکیده

 این پژوهش به منظور بررسی اثر آموزش معنادرمانی بر تغییرات افسردگی, عزت نفس و نگرش های صمیمانه زنان 20 تا 40 سال معلول جسمی-حرکتی افسرده شهر کاشان در سال 1398 انجام شد. پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با دو گروه معنادرمانی و گواه با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با پیگیری بود. جامعه آماری 68 زن معلول جسمی-حرکتی (20تا40 سال) زیرنظر بهزیستی کاشان بود. از این جامعه 40 نفر که افسردگی بالاتر از 17 داشتند انتخاب و به شیوه تصادفی 20 نفر در هر یک از دو گروه قرارگرفتند. ابزار این پژوهش شامل پرسش نامه های افسردگی بک (1996), نگرش های صمیمانه تریدول(1983) و عزت نفس آیزنک(1976) بود. آموزش معنادرمانی برای گروه آزمایش طی 8 جلسه 120 دقیقه ای برگزار گردید. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج حاکی از تاثیر معنی دار آموزش گروهی معنا درمانی بر افزایش نگرش های صمیمانه, صمیمیت ذهنی, صمیمیت عاطفی و عزت نفس و نیز کاهش افسردگی معلولان و پایداری این تاثیر در مرحله پیگیری بود (01/0≥ P). بر اساس یافته ها نتیجه گیری می شود که آموزش گروهی به شیوه معنادرمانی از طریق ایجاد معنای جدید و تغییر در باورها در بهبود عزت نفس و نگرش صمیمانه و در نتیجه کاهش افسردگی معلولان موثر می باشد همچنین این تحقیق اهمیت توجه و بکارگیری آموزه های معنوی را در مراکز بهزیستی و کلینیک ها جهت بهبود وضعیت روان شناختی معلولین نشان داد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گلشن، اندیشه، ضرغام حاجبی، مجید، و صبحی قراملکی، ناصر. (1398). تاثیر آموزش گروهی معنادرمانی بر افسردگی, عزت نفس و نگرش های صمیمانه زنان معلول جسمی-حرکتی. مجله ایرانی روانشناسی سلامت، 2(2 (4) )، 101-112. SID. https://sid.ir/paper/399637/fa

    Vancouver: کپی

    گلشن اندیشه، ضرغام حاجبی مجید، صبحی قراملکی ناصر. تاثیر آموزش گروهی معنادرمانی بر افسردگی, عزت نفس و نگرش های صمیمانه زنان معلول جسمی-حرکتی. مجله ایرانی روانشناسی سلامت[Internet]. 1398؛2(2 (4) ):101-112. Available from: https://sid.ir/paper/399637/fa

    IEEE: کپی

    اندیشه گلشن، مجید ضرغام حاجبی، و ناصر صبحی قراملکی، “تاثیر آموزش گروهی معنادرمانی بر افسردگی, عزت نفس و نگرش های صمیمانه زنان معلول جسمی-حرکتی،” مجله ایرانی روانشناسی سلامت، vol. 2، no. 2 (4) ، pp. 101–112، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/399637/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا