Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

971
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

672
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سهراب شهید ثالث و ناسینما در ایران، مطالعه موردی: فیلم های "یک اتفاق ساده" و "طبیعت بی جان"

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 36

چکیده

 بیان مساله: سهراب شهید ثالث, از جمله مهمترین کارگردانهای سینمای ایران در دوران پیش از انقلاب اسلامی است که توانست با آثار سینمائی خود از جمله فیلم های (یک اتفاق ساده) و (طبیعت بی جان), جریان جدیدی را در سینمای ایران پایه گذاری کند. مولفه های سینمای شهید ثالث برگرفته از سینمای نامتعارفی است که می توان آن را نزدیک به تعبیر (ناسینما) از ژان فرانسوا لیوتار– فیلسوف معاصر فرانسوی- دانست. لیوتار معتقد است اگر سینما را معادل (نوشتن با حرکت) تعبیر کنیم, آنگاه دو دسته از حرکات یعنی (حرکت بیش از اندازه) و (سکون بیش از اندازه), ناسینما تلقی می شود چرا که در واقع نفی کننده همه آن چیزی است که ما از قواعد قراردادی تصویر در سینما می شناسیم. این دو نوع حرکت را حتی می توان در صحنه های خاصی از فیلم ها نیز بازشناسی کرد و مورد تاکید قرار داد. سینمای سهراب شهید ثالث, سینمائی است که با توجه به بنیان های تاریخی, فرهنگی, اجتماعی, سیاسی و اقتصادی دهه های 40, 30 و 50 خورشیدی, مسیری متفاوت با سینمای بدنه یا جریان اصلی ایران داشته و توانست با تبعیت از اصول ناسینمای لیوتار و قاعده (سکون بیش از اندازه) و (اقتصاد بی بازگشت یا لیبیدویی) در طراحی عناصر روایی و سبکی, به بیانی تازه در سینما دست یابد. هدف: معرفی سینمای شهید ثالث به عنوان جلوه ای از حضور جریان (ناسینما) در ایران.روش تحقیق: روش تحقیق این مقاله مبتنی بر رویکرد توصیفی- تحلیلی بوده و در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده است.نتیجه گیری: سهراب شهید ثالث با تاکید بر پردازش رئالیستی جهان زیست فرهنگی- ملی, مقابله با تفکر وارداتی حاصل از اقتصاد آسیب پذیر و همچنین حرکت متکی بر سکون عرفان ایرانی- اسلامی, ناسینمائی نوین در ایران بوجود آورد. فیلم (یک اتفاق ساده) و (طبیعت بی جان) که به ترتیب در سال های 1352 و 1354 خورشیدی توسط سهراب شهید ثالث تولید شده اند, نمونه هایی موفق از وجود جریان (ناسینما) در ایران است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سرسنگی، مجید، و سلیمان زاده، حامد. (1397). سهراب شهید ثالث و ناسینما در ایران, مطالعه موردی: فیلم های "یک اتفاق ساده" و "طبیعت بی جان". باغ نظر، 15(60 )، 29-36. SID. https://sid.ir/paper/400085/fa

    Vancouver: کپی

    سرسنگی مجید، سلیمان زاده حامد. سهراب شهید ثالث و ناسینما در ایران, مطالعه موردی: فیلم های "یک اتفاق ساده" و "طبیعت بی جان". باغ نظر[Internet]. 1397؛15(60 ):29-36. Available from: https://sid.ir/paper/400085/fa

    IEEE: کپی

    مجید سرسنگی، و حامد سلیمان زاده، “سهراب شهید ثالث و ناسینما در ایران, مطالعه موردی: فیلم های "یک اتفاق ساده" و "طبیعت بی جان"،” باغ نظر، vol. 15، no. 60 ، pp. 29–36، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400085/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا