مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,394
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,155
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عملکردهای زبانی در کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب ویژه زبانی

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 21

چکیده

 زمینه و هدف: آسیب ویژه زبانی یکی از شایع ترین اختلالات زبانی دوران رشد کودکان است که در مطالعات زبان فارسی کمتر به آن پرداخته شده است. هدف این پژوهش بررسی تفاوت برخی ویژگی های صرفی نحوی گفتار و دیگر مهارت های زبانی کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب ویژه زبانی با کودکان هنجار هم سن بود. علاوه بر آن, قابلیت کاربرد نسخه فارسی آزمون رشد زبان 3 به عنوان ابزاری برای شناسایی کودکان فارسی زبان مبتلا به این اختلال مورد بررسی قرار گرفت.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی, نتایج حاصل از آزمون رشد زبان 3 و تحلیل نمونه های گفتاری توصیفی 13 کودک 5 تا 7 ساله مبتلا به آسیب ویژه زبانی با 13 کودک هنجار مورد مقایسه قرار گرفتند.یافته ها: یافته ها نشان می دهد که بین امتیازهای گروه مبتلا به آسیب ویژه زبانی و گروه شاهد در تمامی جنبه های زبانی مورد بررسی آزمون رشد زبان 3 تفاوت معنی داری وجود داشت (p<0.001)؛ کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی میانگین طول گفته پایین تری داشتند (p<0.001) و نسبت به همتایان سنی خود, به میزان کمتر از واژگان دستوری گفتار استفاده میکردند.(p=0.002) نتیجه گیری: همانند کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی در دیگر زبانها, تمامی عملکردهای زبانی کودکان فارسی زبان مبتلا به این اختلال, پایین تر از عملکرد مورد انتظار برای سن آنها است. به علاوه, به نظر میرسد که بتوان از نسخه فارسی آزمون رشد زبان 3, برای شناسایی کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی در زبان فارسی به نحوی که قابل مقایسه با کودکان مبتلا در دیگر زبان ها باشند استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مالکی شاه محمد، تکتم، سلیمانی، زهرا، و فقیه زاده، سقراط. (1390). بررسی عملکردهای زبانی در کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب ویژه زبانی. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 20(2 (پیاپی 36))، 11-21. SID. https://sid.ir/paper/400131/fa

    Vancouver: کپی

    مالکی شاه محمد تکتم، سلیمانی زهرا، فقیه زاده سقراط. بررسی عملکردهای زبانی در کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب ویژه زبانی. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1390؛20(2 (پیاپی 36)):11-21. Available from: https://sid.ir/paper/400131/fa

    IEEE: کپی

    تکتم مالکی شاه محمد، زهرا سلیمانی، و سقراط فقیه زاده، “بررسی عملکردهای زبانی در کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب ویژه زبانی،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 20، no. 2 (پیاپی 36)، pp. 11–21، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400131/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا