مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

384
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

532
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین اثربخشی بازیدرمانی کودک محور بر خودکارآمدی و رفتارهای تکانشی دانش آموزان دختر مقطع سوم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 64 | صفحه پایان 74

چکیده

 مقدمه: سال­های اولیه زندگی برای تحول چند بعدی کودکان و شکل­ گیری پایه­ های زندگی مهم تلقی می­شوند. روش­های متعددی برای افزایش خودکارآمدی و کاهش رفتارهای تکانشیدر دانش­ آموزان وجود دارد. یکی از رویکرد­های مؤثر, بازی­درمانی کودک­ محور است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی کودک­محور بر خودکارآمدی و رفتارهای تکانشی دانش ­آموزان دختر مقطع سوم ابتدایی صورت گرفت. مواد و روش ­ها: در این پژوهش, از روش نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه­ آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزاندختر 9 ساله مدارس ابتدایی شهرستان رامسر در­ سال تحصیلی 97-1396 بودند که 24 نفر از آن­ها با روش نمونه­ گیری در­دسترس و برحسب شرایط ورود به پژوهش, از دو مدرسه شهرستان رامسر انتخاب شدند و به­صورت تصادفی در گروه­های آزمایش و کنترل قرار گرفتند (12 نفر در هر گروه). گروه­ها, مقیاس­های خودکارآمدی کودکان ویلر و لد (1982) و تکانشی­بودن هیرشفیلد (1965) را در مراحل پیش ­آزمون و پس­آزمون تکمیل کردند. بازی­درمانی کودک­محور برای گروه آزمایش طی 8 جلسه 45 دقیقه­ای به­ صورت انفرادی انجام شد. گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها, از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته­ ها: بازی­درمانی کودک­محور موجب افزایش خودکارآمدی در مقیاس­کل (60/165F=, 001/0p=, 856/0(Eta= و خرده مؤلفه ­های موقعیت با­ تعارض, بدون ­تعارض شد. اثربخشی بازی­درمانی کودک­محور بر کاهش رفتارهای تکانشی(15/1380F=, 001/0p=, 891/0Eta=) نیز تأیید گردید. نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج, بازی درمانی کودک­محور به عنوان یک روش درمانی مؤثر در افزایش خودکارآمدی و کاهش رفتارهای تکانشی دانش­آموزان دختر مقطع سوم ابتدایی توصیه می­شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اصغری، فرهاد، سعیدپور، فریبا، و نوائیان، سمیرا. (1398). تعیین اثربخشی بازیدرمانی کودک محور بر خودکارآمدی و رفتارهای تکانشی دانش آموزان دختر مقطع سوم ابتدایی. سلامت جامعه، 13(4 )، 64-74. SID. https://sid.ir/paper/400173/fa

    Vancouver: کپی

    اصغری فرهاد، سعیدپور فریبا، نوائیان سمیرا. تعیین اثربخشی بازیدرمانی کودک محور بر خودکارآمدی و رفتارهای تکانشی دانش آموزان دختر مقطع سوم ابتدایی. سلامت جامعه[Internet]. 1398؛13(4 ):64-74. Available from: https://sid.ir/paper/400173/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد اصغری، فریبا سعیدپور، و سمیرا نوائیان، “تعیین اثربخشی بازیدرمانی کودک محور بر خودکارآمدی و رفتارهای تکانشی دانش آموزان دختر مقطع سوم ابتدایی،” سلامت جامعه، vol. 13، no. 4 ، pp. 64–74، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400173/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button