مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

706
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

524
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان پیرامون درس تغذیه

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 82

چکیده

 مقدمه: تغییرات علم و تکنولوژی و شرایط جمعیتی و نقش عمده رژیم غذایی در پاتوژنز بیماری های مزمن, ضرورت توجه و سازماندهی مجدد محتوا و سرفصل های درس تغذیه رشته پزشکی را مطرح نموده است. هدف از این تحقیق, بررسی دیدگاه کارورزان پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1383 در مورد سرفصل های فعلی درس تغذیه و موضوعات پیشنهادی برای اضافه شدن به آموزش تغذیه در رشته پزشکی است.روش ها: این تحقیق به روش توصیفی انجام گردید و اطلاعات از طریق پرسشنامه پایا و روا گردآوری شد. پرسشنامه براساس سرفصل های موجود, وقت اختصاص یافته و ضرورت یادگیری آن, به علاوه, موضوعاتی که پزشکان بیشترین مواجهه را با آنها دارند ولی در درس فعلی وجود ندارد, طراحی گردید. این پرسشنامه برای 56 نفر از کارورزان دانشگاه ارسال و به صورت خودایفا تکمیل شد. اطلاعات جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: بر اساس نظرات شرکت کنندگان در مطالعه سرفصل های موجود, درس تغذیه رشته پزشکی عمومی باید تفکیک و در سه مرحله علوم پایه, فیزیوپاتولوژی, و کارآموزی تدریس شود. لزوم وجود موضوعات دیگری از قبیل رژیم های بیمارستانی, تغذیه با لوله و تغذیه وریدی, تغذیه و رژیم درمانی در بیماری های مختلف مثل دیابت و... را در قالب آموزش تغذیه در دانشکده های پزشکی پیشنهاد نمودند و در مجموع, درس فعلی تغذیه را تا حدود 9/55 درصد کاربردی و متناسب با نیازهای حرفه ای خود دانستند.نتیجه گیری: درس اصول کلی تغذیه که هم اکنون در دانشکده های پزشکی سطح کشور تدریس می شود, کارآیی لازم را برای یک پزشک ندارد و باید دراین زمینه اصلاحاتی صورت گیرد که شامل اضافه نمودن موضوعات جدید به درس, ارائه مباحث در مرحله مناسب دوره پزشکی عمومی و افزودن تعداد واحد مربوط به بحث تغذیه و رژیم درمانی در دوره پزشکی عمومی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاحی، ابراهیم، و کاوه، محمدحسین. (1385). دیدگاه کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان پیرامون درس تغذیه . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 6(1 (پیاپی 15))، 75-82. SID. https://sid.ir/paper/400649/fa

    Vancouver: کپی

    فلاحی ابراهیم، کاوه محمدحسین. دیدگاه کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان پیرامون درس تغذیه . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1385؛6(1 (پیاپی 15)):75-82. Available from: https://sid.ir/paper/400649/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم فلاحی، و محمدحسین کاوه، “دیدگاه کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان پیرامون درس تغذیه ،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 6، no. 1 (پیاپی 15)، pp. 75–82، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400649/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا