مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

298
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

498
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل خودتنظیمی بر استرس درک شده زنان مبتلا به دیابت بارداری: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده

صفحات

 صفحه شروع 291 | صفحه پایان 300

چکیده

 هدف: بارداری و زایمان یکی از مهم ترین رخدادهای زندگی زنان است که می تواند عوارض قابل توجهی بر زندگی زنان داشته باشد. یکی از این عوارض, دیابت بارداری است که می تواند با پیامدهای جسمی و روانی همراه باشد. درک از بیماری ارزش پیشگویی کننده ای در ارتقای رفتارهای بهداشتی بیماران دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل خودتنظیمی بر استرس درک شده زنان مبتلا به دیابت بارداری انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده شاهد دار بود. نمونه ها از بین زنان مبتلا به دیابت بارداری بستری در بخش پره ناتال بیمارستان الزهرا شهر رشت (از اسفند 96 تا شهریور 97) انتخاب و به روش بلوک بندی چهارتایی تصادفی در دو گروه کنترل (40نفر) و آزمون (40نفر) قرار گرفتند. پرسش نامه مشخصات دموگرافیک و استرس درک شده در هر دو گروه تکمیل شد. در گروه آزمون, مداخله آموزشی مبتنی بر مدل خود تنظیمی به صورت انفرادی در 3 جلسه روزانه اجرا شد. پس از اتمام مداخله و 4 هفته پس از مداخله, مجددا پرسش نامه استرس درک شده در هر دو گروه تکمیل شد. یافته ها: قبل از مداخله بین مشخصات دموگرافیک و استرس درک شده دو گروه, اختلاف معنی داری وجود نداشت (65/0=p). بلافاصله پس از مداخله (001/0>p) و یک ماه پس از مداخله, نمرات استرس درک شده گروه آزمون (24/3± 51/18) در مقایسه با گروه کنترل (87/7± 20/23) به طور معنی داری کاهش یافته بود (0/002>p). نتیجه گیری: نتیجه مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر مدل خود تنظیمی می تواند باعث کاهش استرس درک شده زنان مبتلا به دیابت بارداری شود. لذا انجام این مداخله به عنوان یک روش مفید, آسان و کم هزینه در زنان مبتلا به دیابت بارداری به منظور کاهش میزان استرس در آن ها توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خداپرست، سمانه، سلیمانی، محمدعلی، بهرامی، نسیم، مافی، مریم، و شایگان، حوریه. (1399). بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل خودتنظیمی بر استرس درک شده زنان مبتلا به دیابت بارداری: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده. کومش، 22(2 (پیاپی 78) )، 291-300. SID. https://sid.ir/paper/400780/fa

    Vancouver: کپی

    خداپرست سمانه، سلیمانی محمدعلی، بهرامی نسیم، مافی مریم، شایگان حوریه. بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل خودتنظیمی بر استرس درک شده زنان مبتلا به دیابت بارداری: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده. کومش[Internet]. 1399؛22(2 (پیاپی 78) ):291-300. Available from: https://sid.ir/paper/400780/fa

    IEEE: کپی

    سمانه خداپرست، محمدعلی سلیمانی، نسیم بهرامی، مریم مافی، و حوریه شایگان، “بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل خودتنظیمی بر استرس درک شده زنان مبتلا به دیابت بارداری: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده،” کومش، vol. 22، no. 2 (پیاپی 78) ، pp. 291–300، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400780/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button