مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

365
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

150
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توسعه راهکاری مکان مند برای مسیریابی بهینه خطوط BRT

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 87

چکیده

 زمینه و هدف روش های متفاوتی تاکنون برای تعیین امتداد یا مسیریابی در سیستم های حمل ونقل عمومی طراحی و ارایه شده اند. مساله مسیریابی برای سیستم های حمل ونقل عمومی شهری به صورت تعیین محل یا موقعیت بهینه ایستگاه ها و امتداد مسیر در یک شهر تعریف می شود. روش بررسی طراحان در حل این مسایل با گستره ی بزرگی از انواع معیارها مواجه هستند که در این میان معیارهای هزینه, زمان و پوشش از مهم ترین آن ها می باشند. در این مقاله بهینه سازی مسیریابی در منطقه ای از شهر تهران صورت گرفت که تعداد 9 خط اتوبوس از درون آن تردد می کند. در این تحقیق جهت بهینه نمودن خطوط, مبدا و مقصد هر خط بدون تغییر در نظر گرفته شد و مسیرهای اتصالی بین آن ها مورد بهینه سازی قرا گرفت. برای انجام این عمل از 8 فاکتور (ظرفیت جاده (سطح سرویس راه LOS[1]), کاربری اراضی, وضعیت روسازی, عرض خط عبور, اجزا سطح مقطع راه, حوزه های تراکم جمعیت و طول هر لبه (ARC)) انتخاب شد. بر اساس اهمیت هر فاکتور در مسیریابی وزنی به آن ها داده شد. پس از اجرای الگوریتم دایجسترا مسیر 5 خط اتوبوس تغییر یافت. تغییر مسیر خطوط خود باعث نیاز به مکان یابی ایستگاه های جدید گشت. یافته ها پس از تعیین معیارهای مکان یابی و ایجاد لایه های دخیل, 16 ایستگاه جدید مکان یابی گردید. سپس به توسعه مسیرهای پیشنهادی بین ایستگاه های مکان یابی شده پرداخته شد. بحث و نتیجه گیری یکی از مهم ترین جنبه های نوآوری این پژوهش این است که با استفاده از توانمندی های GIS بتوان راهکارهایی نوین برای مکان مندی و مسیریابی بهینه خطوط BRT ارایه کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، زهرا، آل شیخ، علی اصغر، بهزادی، سعید، و آقامحمدی، حسین. (1399). توسعه راهکاری مکان مند برای مسیریابی بهینه خطوط BRT. علوم و تکنولوژی محیط زیست، 22(8 (پیاپی 99) )، 75-87. SID. https://sid.ir/paper/400796/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی زهرا، آل شیخ علی اصغر، بهزادی سعید، آقامحمدی حسین. توسعه راهکاری مکان مند برای مسیریابی بهینه خطوط BRT. علوم و تکنولوژی محیط زیست[Internet]. 1399؛22(8 (پیاپی 99) ):75-87. Available from: https://sid.ir/paper/400796/fa

    IEEE: کپی

    زهرا عباسی، علی اصغر آل شیخ، سعید بهزادی، و حسین آقامحمدی، “توسعه راهکاری مکان مند برای مسیریابی بهینه خطوط BRT،” علوم و تکنولوژی محیط زیست، vol. 22، no. 8 (پیاپی 99) ، pp. 75–87، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400796/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button