مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,465
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

813
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شکایت از پزشکان به سازمان نظام پزشکی گیلان

صفحات

 صفحه شروع 8 | صفحه پایان 15

چکیده

 مقدمه: شکایت های پزشکی همواره از گویه های چالش بر انگیز در گستره طبابت بوده و دشواری های زیادی برای پزشک و بیمار هر دو به همراه داشته است. با توجه به نیاز به داده های فراگیر برای برنامه ریزی بهداشتی استان گیلان و نیز اهمیت این جستار به عنوان عامل موثر در امنیت شغلی پزشکان و سلامت بیماران, پژوهش در این خصوص ضروری به نظر می رسد.هدف: تعیین عوامل همراه در شکایت به سازمان نظام پزشکی از پزشکان استان گیلان در سال های 1385 الی 1390.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی- توصیفی 425 پرونده مربوط به شکایات ناشی از قصور پزشکی در سازمان نظام پزشکی استان گیلان طی سال های 1385 تا 1390 به روش سرشماری بررسی شد. به این ترتیب که فهرست بازبینی شامل اطلاعات شاکیان از قبیل سن, جنس, تاریخ شکایت, علت شکایت همراه اطلاعات پزشکان متشاکی از قبیل جنس, رشته طبابت, محل طبابت, بیشینه کاری و احکام صادره هیات بدوی و تجدید نظر تهیه و تکمیل شد. سپس, داده ها وارد نرم افزار آماری SPSS18 شد و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج: بیشترین شکایات به ترتیب از دندانپزشکان, متخصصان ارتوپدی, پزشکان عمومی, متخصصان جراحی عمومی و متخصصان زنان و زایمان شده بود. آرای صادره در مرحله کمیسیون اولیه و هیات بدوی 354 مورد (83.3 درصد) منع قرار تعقیب و تبرئه و 67 مورد (15.7 درصد) قصور بود و پرونده 4 مورد نیز با رضایت شاکی مختومه شده بود. شایع ترین علل شکایت از سوی بیماران ابتدا خطای درمانی و عوارض ناشی از درمان و سپس مالی بوده است.نتیجه گیری: اکثر شکایات مطرح شده از سوی بیماران منطقی و درست نبوده است و بدنبال آن پزشکان متشاکی تبرئه شده اند. لذا آگاهی پزشکان به بیماران, آشنا کردن بیمار با روش های درمانی و عوارض احتمالی و کاهش رابطه مالی بین پزشک و بیمار و رعایت اخلاق پزشکی در بسیاری از موارد می تواند مانع طرح شکایت توسط بیمار شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفرکاظمی، کوروش، فلاح کرکان، مرتضی، بادسار، علیرضا، امیرمعافی، علیرضا، حیدرزاده، آبتین، و رهبرطارمسری، مرتضی. (1393). بررسی شکایت از پزشکان به سازمان نظام پزشکی گیلان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 23(91)، 8-15. SID. https://sid.ir/paper/40091/fa

    Vancouver: کپی

    جعفرکاظمی کوروش، فلاح کرکان مرتضی، بادسار علیرضا، امیرمعافی علیرضا، حیدرزاده آبتین، رهبرطارمسری مرتضی. بررسی شکایت از پزشکان به سازمان نظام پزشکی گیلان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1393؛23(91):8-15. Available from: https://sid.ir/paper/40091/fa

    IEEE: کپی

    کوروش جعفرکاظمی، مرتضی فلاح کرکان، علیرضا بادسار، علیرضا امیرمعافی، آبتین حیدرزاده، و مرتضی رهبرطارمسری، “بررسی شکایت از پزشکان به سازمان نظام پزشکی گیلان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 23، no. 91، pp. 8–15، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/40091/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button