مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

482
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

639
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین و اعتباریابی ابزار سواد سلامت رسانه ای با رویکرد انتقادی برای دانش آموزان دوره متوسطه دوم

صفحات

 صفحه شروع 609 | صفحه پایان 617

چکیده

 مقدمه: رویکرد انتقادی نسبت به محتوای رسانه ها بین قشر نوجوان و جوان اهمیت ویژه ای دارد. در این پژوهش به تدوین و اعتباریابی ابزاری برای سنجش سواد سلامت رسانه ای با رویکرد انتقادی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم مدارس شهر تهران پرداخته شده است. مواد و روش: در این مطالعه روش شناختی, جامعه آماری آن دانش آموزان مقاطع دوم دوره متوسطه بود. گویه های پرسشنامه توسط تیم تحقیق و با استفاده از مرور ادبیات علمی و نظر متخصصصان تعیین شده (24 گویه) و سپس روایی (محتوایی و سازه) و پایایی (محاسبه آلفای کرونباخ) آن ها مورد ارزیابی قرار گرفت. 215 نفر براری تحلیل عاملی اکتشافی و 200 نفر برای تحلیل عاملی تاییدی در مطالعه شرکت داده شدند. روش نمونه گیری خوشه ای متناسب با حجم خوشه بود. یافته ها: نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی برای همه 24 گویه بالاتر از مقدار قابل قبول بود. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این ابزار دارای سه عامل کاملاً متمایز تحت عناوین «تشخیص تأثیر محتوای رسانه بر سلامت», «تحلیل انتقادی محتوای مرتبط با سلامت در رسانه» و «واکنش انتقادی نسبت به محتوای رسانه» است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که همه گویه ها بالای 0/3 بار عاملی داشتند و شاخص های نیکویی برازش نیز نشان داد که ابزار اصلاح شده, برازش مناسبی با داده های جامعه آماری داشته و از پایایی مناسبی (0/78) برخوردار است. نسخه نهایی پرسشنامه با 22 گویه مورد تایید قرار گرفت. میزان سواد سلامت رسانه ای در نوجوانان شرکت کننده در مطالعه 43/3 از 100 به دست آمد. نتیجه گیری: با استفاده از این ابزار روا و پایا, سواد سلامت رسانه ای در نوجوانان قابل ارزیابی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رئیسی نافچی، ابوالقاسم، دانایی، ابوالفضل، و زرگر، سیدمحمد. (1400). تدوین و اعتباریابی ابزار سواد سلامت رسانه ای با رویکرد انتقادی برای دانش آموزان دوره متوسطه دوم. پایش، 20(5 )، 609-617. SID. https://sid.ir/paper/401268/fa

    Vancouver: کپی

    رئیسی نافچی ابوالقاسم، دانایی ابوالفضل، زرگر سیدمحمد. تدوین و اعتباریابی ابزار سواد سلامت رسانه ای با رویکرد انتقادی برای دانش آموزان دوره متوسطه دوم. پایش[Internet]. 1400؛20(5 ):609-617. Available from: https://sid.ir/paper/401268/fa

    IEEE: کپی

    ابوالقاسم رئیسی نافچی، ابوالفضل دانایی، و سیدمحمد زرگر، “تدوین و اعتباریابی ابزار سواد سلامت رسانه ای با رویکرد انتقادی برای دانش آموزان دوره متوسطه دوم،” پایش، vol. 20، no. 5 ، pp. 609–617، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/401268/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button