مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,629
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

517
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه ادغام موضوع درونی (کردی سورانی)

صفحات

 صفحه شروع 215 | صفحه پایان 230

چکیده

 در پژوهش حاضر به بررسی جایگاه ادغام موضوع درونی فعل در طی فرایند اشتقاق ساختار سلسله مراتبی توسط نحو محض پرداخته می شود. در زبان کردی, موضوع های درونی فعل در توالی خطی متناظر با ساختار تولیدشده, جایگاه متنوعی دارند؛ گاه قبل و گاه بعد از فعل قرار می گیرند (گروه متمم نما, در توالی بی نشان, بعد از فعل و گروه اسمی قبل از فعل). بر همین اساس, تعیین جایگاه ادغام موضوع های درونی فعل مسیله ای چالش برانگیز است. از یک سو, فرضیه یکدستی اعطای نقش تتایی (بیکر, 1988) و در سوی دیگر, استناد به شواهد تجربی همچون وضعیت چینش هسته اسمی, در زبان کردی, که توسط گروه متمم نما توصیف می شود مبنای این تحلیل خواهند شد که ادغام موضوع های درونی, فارغ از مقوله نحوی آن ها, در یک جایگاه واحد و ثابت می باشد؛ و الگوهای مختلف ترتیب خطی نتیجه نوعی حرکت هستند. مسیله خطی سازی در چارچوب قضیه تناظر خطی (کین, 1994) بررسی شده است که در نتیجه آن حرکت مفعول برای به دست دادن ترتیب خطی مدنظر ضروری می نماید و این مسیله با رعایت تعمیم هولمبرگ (هولمبرگ, 1986) انجام می شود که حرکت فعل را در پی دارد. حرکت مفعول در قالب نظریه روگرفت (چامسکی, 1993) انجام می شود و عدم حضور گروه متمم نما به عنوان موضوع درونی فعل, قبل از فعل در ترتیب, نیز تاثیری از محدودیت هسته-انتها بر هسته-انتها (شیهان و همکاران, 2017) است که باعث می شود روگرفت زیرین گروه متمم نما در بخش آوایی دیده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میهمی، سامان، و کریمی، یادگار. (1398). جایگاه ادغام موضوع درونی (کردی سورانی). پژوهش های زبان شناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، 11(2 (پیاپی 21) )، 215-230. SID. https://sid.ir/paper/401644/fa

    Vancouver: کپی

    میهمی سامان، کریمی یادگار. جایگاه ادغام موضوع درونی (کردی سورانی). پژوهش های زبان شناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)[Internet]. 1398؛11(2 (پیاپی 21) ):215-230. Available from: https://sid.ir/paper/401644/fa

    IEEE: کپی

    سامان میهمی، و یادگار کریمی، “جایگاه ادغام موضوع درونی (کردی سورانی)،” پژوهش های زبان شناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، vol. 11، no. 2 (پیاپی 21) ، pp. 215–230، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/401644/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا