مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

518
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

217
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اقناعِ سخنورانه در موسیقی یوهان سباستین باخ، با نگاهی بر پرلود سوییت شماره ی 3 ویُلن سِل در دو ماژور BWV 1009

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 16

چکیده

 مقایسه ی موسیقی با زبان از دیر باز امری معمول بوده است. در دوران رنسانس و با رشد انسان گرایی, موسیقی نه تنها به صورت دانشی ریاضی بلکه به عنوان علمی در ارتباط با کلام و انتقال مفاهیم و معانی نیز مورد توجه قرار گرفت. این مهم عاملی شد تا در گذر زمان, پیوند عمیقی بین موسیقی و فنِ سخنوری (رتوریک) ایجاد شود. در این میان آهنگسازان آلمانی, جهت استفاده از قدرت اقناعیِ نهفته در فن رتوریک؛ اصول ساختاری, فیگورها و تزئینات رتوریکی را در فرآیند آفرینش یک اثر موسیقی به کار بستند. یوهان سباستین باخ نیز به پیروی از سنت آهنگسازی موسیقی بارُک براساس اصول و قواعد رتوریک آثار فراوانی به رشته ی تحریر درآورد. بنابراین, برای دست یافتن به فهم و تفسیری عمیق از موسیقی وی, نمی توان شناسایی جنبه های رتوریکی بکار رفته در آثار او را نادیده گرفت. مطالعه ی توصیفی-تحلیلی حاضر پس از بررسی تاریخی و تبیین ارتباط موسیقی با رتوریک, کاربرد اصول رتوریک در موسیقی را شرح می دهد. سپس به بررسی پرلودِ دو ماژور BWV 1009, از منظر اصول رتوریک پرداخته و نشان می دهد که باخ چگونه با به خدمت گرفتن عناصر موسیقی مانند سکوت, فواصل, هارمونی و غیره و استفاده مناسب از وسایل اقناعی در ساختاری رتوریکی, در پی تاثیر بر شنونده و اقناع وی بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فخر، ایمان. (1398). اقناعِ سخنورانه در موسیقی یوهان سباستین باخ, با نگاهی بر پرلود سوییت شماره ی 3 ویُلن سِل در دو ماژور BWV 1009. هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)، 24(4 )، 5-16. SID. https://sid.ir/paper/402455/fa

    Vancouver: کپی

    فخر ایمان. اقناعِ سخنورانه در موسیقی یوهان سباستین باخ, با نگاهی بر پرلود سوییت شماره ی 3 ویُلن سِل در دو ماژور BWV 1009. هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1398؛24(4 ):5-16. Available from: https://sid.ir/paper/402455/fa

    IEEE: کپی

    ایمان فخر، “اقناعِ سخنورانه در موسیقی یوهان سباستین باخ, با نگاهی بر پرلود سوییت شماره ی 3 ویُلن سِل در دو ماژور BWV 1009،” هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)، vol. 24، no. 4 ، pp. 5–16، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/402455/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button