Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

575
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

564
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش دکوپاژ در سوگیری و قضاوت اخلاقی مخاطب با مطالعه ی دو فیلم آژانس شیشه ای و جدایی نادر از سیمین

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 63

چکیده

دکوپاژ یکی از مهم ترین عناصری است که هر فیلم ساز برای کارگردانی فیلم خود در اختیار دارد. پژوهشگران سینمایی در اغلب موارد صرفاً از منظری تکنیکی به دکوپاژ نگریسته اند و همین نکته سبب شده تا ظرفیت های دکوپاژ در خلق معنا و جهت دهی به قضاوت اخلاقی مخاطب مورد غفلت واقع شود. هدف از نگارش این مقاله, پرداختن به همین جنبه ی مغفول مانده از کارکردهای دکوپاژ است. این پژوهش تلاش دارد با رویکردی توصیفی تحلیلی به بررسی چگونگی جهت دهی کارگردان به قضاوت اخلاقی مخاطب با استفاده از تمهید دکوپاژ بپردازد. در همین راستا دو فیلم آژانس شیشه ای (ابراهیم حاتمی کیا 1376) و جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی 1389) برای مطالعه ی موردی این مقاله گزینش شده اند؛ آثارِ دو فیلم ساز صاحب نام ایرانی از دو نسل و دو دیدگاهِ متفاوت سینمایی. برای رسیدن به نتایجی دقیق, از هر فیلم یک سکانس کلیدی انتخاب شده و با تحلیل و بررسی این سکانس ها تلاش می شود نگرش دو فیلم ساز در بهره گیری از دکوپاژ به عنوان تمهیدی معنابخش و مؤثر در شکل دهی به «همدلی سینمایی» مخاطب مورد بررسی قرار گیرد. این مقاله آشکار می سازد که دکوپاژ چگونه در سوگیری-و یا عدم سوگیری-بیننده نسبت به شخصیت ها و نیز در قضاوت اخلاقی نهایی مخاطب درباره ی رویدادهای فیلم تأثیرگذار است. بدین ترتیب این مقاله گامی است در امتداد پژوهش هایی که برای ایجاد ارتباط بینارشته ای میان حوزه های فلسفه, اخلاق و مطالعات سینمایی کوشیده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسفندیاری، شهاب، ستوده، سجاد، و ستوده، میلاد. (1399). نقش دکوپاژ در سوگیری و قضاوت اخلاقی مخاطب با مطالعه ی دو فیلم آژانس شیشه ای و جدایی نادر از سیمین. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 11(21 )، 47-63. SID. https://sid.ir/paper/402711/fa

    Vancouver: کپی

    اسفندیاری شهاب، ستوده سجاد، ستوده میلاد. نقش دکوپاژ در سوگیری و قضاوت اخلاقی مخاطب با مطالعه ی دو فیلم آژانس شیشه ای و جدایی نادر از سیمین. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی[Internet]. 1399؛11(21 ):47-63. Available from: https://sid.ir/paper/402711/fa

    IEEE: کپی

    شهاب اسفندیاری، سجاد ستوده، و میلاد ستوده، “نقش دکوپاژ در سوگیری و قضاوت اخلاقی مخاطب با مطالعه ی دو فیلم آژانس شیشه ای و جدایی نادر از سیمین،” نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، vol. 11، no. 21 ، pp. 47–63، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/402711/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا