مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,883
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,263
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه هویت آیینی- مذهبی «تعزیه» و واقعه عاشورا در هنرهای تصویری مازندران

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 92

چکیده

تعزیه (شبیه خوانی) نمایشی آیینی, روایی, منظوم و موسیقایی است که از دل عزاداری های شیعیان ایرانی بر پیشوای سوم خود, امام حسین (ع) پدید آمد و حول محور واقعه عاشورا, در سال 61 ه. ق, شکل گرفت. محور اصلی این نمایش, شهادت امام حسین (ع) و یارانش در واقعه کربلاست, اما بهره های فراوانی از فرهنگ, ادبیات کهن و اساطیر ایرانی برده است و ارتباط عمیقی با عواملی از جمله مذهب, اسطوره, داستان های عامیانه و فرهنگ سنتی جامعه دارد. متون تصویری تعزیه که در پرده های تعزیه, شبیه خوانی ها, سقاخانه ها, سقانفارها و قهوه خانه ها نقش بسته اند, بیانگر این ارتباط عمیق با هویت دینی, ملی و فرهنگی بوده است. نقاشی های مذهبی مجموعه ای از صحنه های جنگ ها و نبردهای معروف پیامبر اسلام, حضرت علی (ع) و وقایع کربلا را دربر می گیرد. در کنار این نقوش, باورها دینی نیز نقش زیادی در پر کردن فضای تصویری سقانفارها دارند. این باورها مربوط به اعتقادات مذهبی مردم درباره معاد, بهشت و دوزخ, جهان آخرت, رستاخیز, پاداش و جزا می باشند که ارتباط مستقیم با نقوش مذهبی مربوط به واقعه کربلا دارند و به صورتی مقایسه ای سرنوشت پاکان و درستکاران یا به عبارتی اولیا و اشقیا را به تصویر می کشند. متون مربوط به مجالس تعزیه و شبیه خوانی نیز در این میان, جایگاه ویژه ای دارند. این مقاله, پس از بررسی پیشینه, ارکان و مضامین تعزیه, به ارتباط آن با هویت آیینی و مذهبی و تاثیر این متون بر هنرهای تصویری مازندران در دوره قاجار می پردازد. پس از تحلیل مضامین نقوش, این نتیجه حاصل شد که نقوش مرتبط با مضامین مذهبی, متون تعزیه و باورهای دینی عامیانه, بیشترین نقش را در تزئین این بناها دارا هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، فتانه، و طاووسی، محمود. (1390). جایگاه هویت آیینی- مذهبی «تعزیه» و واقعه عاشورا در هنرهای تصویری مازندران. مطالعات ملی، 12(4 (48))، 67-92. SID. https://sid.ir/paper/402761/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی فتانه، طاووسی محمود. جایگاه هویت آیینی- مذهبی «تعزیه» و واقعه عاشورا در هنرهای تصویری مازندران. مطالعات ملی[Internet]. 1390؛12(4 (48)):67-92. Available from: https://sid.ir/paper/402761/fa

    IEEE: کپی

    فتانه محمودی، و محمود طاووسی، “جایگاه هویت آیینی- مذهبی «تعزیه» و واقعه عاشورا در هنرهای تصویری مازندران،” مطالعات ملی، vol. 12، no. 4 (48)، pp. 67–92، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/402761/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button