مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,215
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

661
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر راهبرد «پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان» بر مهارت های تفکر انتقادی و آگاهی فراشناختی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 333 | صفحه پایان 340

چکیده

 مقدمه: پرورش تفکر انتقادی و فراشناخت از مهم ترین اهداف آموزش پرستاری است. این مطالعه برای بررسی تاثیر راهبرد پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان بر مهارت های تفکر انتقادی و فراشناختی دانشجویان پرستاری طراحی گردید.روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی, گروه تجربی شامل 30 دانشجوی ترم شش پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند بودند. در این گروه دو واحد درسی با استفاده از راهبرد پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان و در گروه شاهد که شامل 28 دانشجوی پرستاری بودند, همان دو واحد درسی به شیوه معمول سخنرانی ارایه گردید. مهارت های تفکر انتقادی با استفاده از پرسشنامه مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) و آگاهی فراشناختی توسط پرسشنامه آگاهی فراشناختی قبل و بعد از مداخله در دو گروه بررسی شد. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت. آمار توصیفی و نیز آزمون های آماری t مستقل,t  زوج, مجذور کای, من ویتنی و کاپا در این مطالعه بکار گرفته شد.نتایج: اجرای راهبرد پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان سبب افزایش معنادار نمرات مهارت های تفکر انتقادی در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد گردید. علی رغم افزایش میانگین نمره کلی آگاهی فراشناختی گروه تجربی در مرحله بعد از مداخله, اختلاف میانگین نمره کلی آگاهی فراشناختی در مراحل قبل و بعد گروه آزمون با گروه شاهد تفاوت معناداری نشان نداد.نتیجه گیری: بکارگیری راهبرد پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان در آموزش دانشجویان پرستاری می تواند منجر به توسعه مهارت های تفکر انتقادی, به عنوان یکی از رسالت های مهم آموزش عالی گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

وقارسیدین، ابوالفضل، ونکی، زهره، طاقی، شهین، و ملازم، زهرا. (1387). تاثیر راهبرد «پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان» بر مهارت های تفکر انتقادی و آگاهی فراشناختی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(2 (پیاپی 20))، 333-340. SID. https://sid.ir/paper/402914/fa

Vancouver: کپی

وقارسیدین ابوالفضل، ونکی زهره، طاقی شهین، ملازم زهرا. تاثیر راهبرد «پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان» بر مهارت های تفکر انتقادی و آگاهی فراشناختی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1387؛8(2 (پیاپی 20)):333-340. Available from: https://sid.ir/paper/402914/fa

IEEE: کپی

ابوالفضل وقارسیدین، زهره ونکی، شهین طاقی، و زهرا ملازم، “تاثیر راهبرد «پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان» بر مهارت های تفکر انتقادی و آگاهی فراشناختی دانشجویان پرستاری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 8، no. 2 (پیاپی 20)، pp. 333–340، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/402914/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button