مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

400
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

529
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اصول و معیارهای بازنویسی در ادبیات کودکان و نوجوانان (مطالعه ی موردی: بازنویسی های شاهنامه فردوسی)

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 172

چکیده

 این مقاله به بررسی اصول و معیارهای بازنویسی در ادبیات کودک و نوجوان و چگونگی انطباق بازنویسی های صورت گرفته از شاهنامه فردوسی با این اصول و معیارها می پردازد. به این منظور کتاب ها و مقاله هایی در زمینه زبان آموزی و مراحل رشد زبانی کودک, روان شناسی تعلیم و تربیت, روان شناسی رشد, عناصر داستان و فنون داستان نویسی برای کودکان مطالعه و بررسی شد و بایدونبایدها, نیازها و علایق کودکان و نوجوانان در رده های سنی مختلف شناسایی گردید؛ بر اساس آن ها معیارهایی در سه بخش زبانی, محتوایی (تربیتی) و فنی (شیوه های داستان نویسی) مشخص و تعریف شد. سپس بازنویسی هایی که برپایه ی شاهنامه فردوسی برای کودکان و نوجوانان نوشته شده و به چاپ رسیده اند, انتخاب گردید. این داستان ها باتوجه به معیارهای به دست آمده, بررسی و میزان انطباق آن ها با معیارهای مدنظر ارزیابی و سنجیده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد بازنویسان در حوزه ی زبانی بدون درنظرگرفتن ویژگی ها و توانایی های زبانی مخاطبان خود در مراحل سنی مختلف, فقط به ساده کردن زبان متن اصلی توجه کرده اند. در حوزه محتوایی اغلب بازنویسان به ویژگی های ذهنی, عاطفی و اجتماعی مخاطبان خود توجه کرده اند اما ازنظر فنی در بازنویسی ها چندان خلاقیت و ابتکاری در مقایسه با متن اصلی دیده نمی شود و بازنویسان بیشتر داستان ها را با همان چارچوب متن اصلی و فقط با زبانی ساده بازنوشته اند. گفتنی است تاکنون پژوهشی با هدف مدنظر این مقاله صورت نگرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فاضلی، مهبود، و نصراصفهانی، ریحانه. (1398). بررسی اصول و معیارهای بازنویسی در ادبیات کودکان و نوجوانان (مطالعه ی موردی: بازنویسی های شاهنامه فردوسی). مطالعات ادبیات کودک، 10(1 (پیاپی 19) )، 149-172. SID. https://sid.ir/paper/403113/fa

    Vancouver: کپی

    فاضلی مهبود، نصراصفهانی ریحانه. بررسی اصول و معیارهای بازنویسی در ادبیات کودکان و نوجوانان (مطالعه ی موردی: بازنویسی های شاهنامه فردوسی). مطالعات ادبیات کودک[Internet]. 1398؛10(1 (پیاپی 19) ):149-172. Available from: https://sid.ir/paper/403113/fa

    IEEE: کپی

    مهبود فاضلی، و ریحانه نصراصفهانی، “بررسی اصول و معیارهای بازنویسی در ادبیات کودکان و نوجوانان (مطالعه ی موردی: بازنویسی های شاهنامه فردوسی)،” مطالعات ادبیات کودک، vol. 10، no. 1 (پیاپی 19) ، pp. 149–172، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/403113/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا