مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

742
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

589
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراوانی و علل خطاهای پرستاری و موانع گزارش دهی آن در دانشجویان اتاق عمل

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 27

چکیده

اتاق عمل با توجه به انجام پروسیجرهای تهاجمی متعدد می تواند بستری برای بروز انواع خطاهای پرستاری باشد. دانشجویان نیز در فرآیند یادگیری قرار دارند که می تواند منجر به بروز خطا از سوی آنان گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان و علل خطاهای پرستاری و موانع گزارش دهی آن در دانشجویان اتاق عمل انجام شد. برای انجام این پژوهش توصیفی-تحلیلی, 120 دانشجویان رشته اتاق عمل به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک, خطاهای پرستاری در اتاق عمل و عوامل موثر بر عدم گزارش دهی خطا استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و از طریق نرم افزار آماری SPSS صورت گرفت. بیشترین میزان خطا مربوط به عدم رعایت تکنیک استریل (78/3درصد), واکنش به خون یا فرآورده های خونی (75/5درصد) و باقی ماندن جسم خارجی در محل جراحی (73/3 درصد) بود. مهم ترین علل بروز خطای از دیدگاه دانشجویان نیز شامل نداشتن اطلاعات کافی (82/5درصد), حواس پرتی (79/2 درصد) و اجبار به انجام چندین کار هم زمان (78/3 درصد) بود. مهم ترین علل گزارش نکردن خطا نیز به ترتیب ترس از آشکار شدن اشتباه و ایجاد مسائل قضایی به دنبال آن (57/5درصد) و ترس از تاثیر اشتباه در نمره ارزشیابی و بروز پیامدهای آموزشی به دنبال آن (57/5درصد) بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آذرآباد، شیرین، زمان، سیدسینا، نوری، بیژن، و ولیئی، سینا. (1397). فراوانی و علل خطاهای پرستاری و موانع گزارش دهی آن در دانشجویان اتاق عمل. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(2 )، 18-27. SID. https://sid.ir/paper/403606/fa

    Vancouver: کپی

    آذرآباد شیرین، زمان سیدسینا، نوری بیژن، ولیئی سینا. فراوانی و علل خطاهای پرستاری و موانع گزارش دهی آن در دانشجویان اتاق عمل. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1397؛10(2 ):18-27. Available from: https://sid.ir/paper/403606/fa

    IEEE: کپی

    شیرین آذرآباد، سیدسینا زمان، بیژن نوری، و سینا ولیئی، “فراوانی و علل خطاهای پرستاری و موانع گزارش دهی آن در دانشجویان اتاق عمل،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 10، no. 2 ، pp. 18–27، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/403606/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button