مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,074
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,139
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر درمان یکپارچگی حسی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف کودکان 5 تا 7 ساله با نشانگان داون

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 40

چکیده

 هدف: کودکان مبتلا به نشانگان داون دچار کژکاری در پردازش و یکپارچگی حسی هستند که می تواند موجب تاخیر در رشد مهارت های حرکتی درشت و ظریف آنها شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر درمان یکپارچگی حسی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف کودکان 5 تا 7 ساله مبتلا به نشانگان داون بود.روش بررسی: شرکت کنندگان در این مطالعه تجربی شامل 60 کودک 7-5 ساله با نشانگان داون بودند که به صورت تصادفی از چند مرکز توانبخشی شهر تهران انتخاب و با انتصاب تصادفی ساده در گروه های مداخله و کنترل قرارگرفتند. مقیاس های رشد حرکتی پی بادی به عنوان پیش آزمون و پس آزمون برای ارزیابی مهارتهای حرکتی درشت و ظریف به کار گرفته شد. داده های حاصل با استفاده از آزمون های آماری از جمله آزمون لون, آزمون تی مستقل و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون حرکات درشت شرکت کنندگان در گروه های مداخله و کنترل از لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود داشت (001/P<0) در حرکات ظریف این تفاوت فقط در گروه مداخله معنادار بود (001/P<0) و در گروه مقایسه تفاوت معناداری مشاهده نشد (013/P=0) همچنین بین میانگین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون شرکت کنندگان در گروه های مداخله و کنترل در حرکات درشت (001/P<0) و ظریف (001/P<0) تفاوت معناداری وجود داشت.نتیجه گیری: یافته های حاصل نشان می دهد که درمان یکپارچگی حسی موجب بهبود مهارت های حرکتی درشت و ظریف کودکان 5 تا 7 ساله با نشانگان داون می شود. پیشنهاد می شود که این رویکرد درمانی با التفات به نیازهای این کودکان در برنامه های توانبخشی آنها گنجانده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سورتجی، حسین، سازمند، علی حسین، کربلایی نوری، اشرف، و جدیدی، حبیب اله. (1387). تاثیر درمان یکپارچگی حسی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف کودکان 5 تا 7 ساله با نشانگان داون. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 9(2 (مسلسل 34))، 35-40. SID. https://sid.ir/paper/403869/fa

    Vancouver: کپی

    سورتجی حسین، سازمند علی حسین، کربلایی نوری اشرف، جدیدی حبیب اله. تاثیر درمان یکپارچگی حسی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف کودکان 5 تا 7 ساله با نشانگان داون. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1387؛9(2 (مسلسل 34)):35-40. Available from: https://sid.ir/paper/403869/fa

    IEEE: کپی

    حسین سورتجی، علی حسین سازمند، اشرف کربلایی نوری، و حبیب اله جدیدی، “تاثیر درمان یکپارچگی حسی بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف کودکان 5 تا 7 ساله با نشانگان داون،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 9، no. 2 (مسلسل 34)، pp. 35–40، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/403869/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا