مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,406
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

990
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش باورهای امید و خوش بینی در پیش بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: از آنجایی که انگیزش, موتور حرکت دهنده انسان است, شناسایی زیربناهای آن به خصوص در حیطه های تحصیلی و آموزشگاهی به منظور رشد و پیشرفت جامعه مهم و ارزشمند می باشد. هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای امید و خوش بینی در پیش بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان است.روش ها: در این مطالعه توصیفی جامعه آماری دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 91-1390 بودند, که تعداد 350 نفر از آنان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند (218 نفر از دانشگاه فردوسی و 132 نفر از دانشگاه علوم پزشکی). برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه امید اسنایدر و مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و پرسشنامه خوش بینی شییر و کارور استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون, رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تمام متغیرهای پژوهش همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد: همبستگی انگیزش و تفکر عامل (p<0.01 r=0.52,), انگیزش و تفکر راهبردی (r=0.40, p<0.01), انگیزش و خوش بینی (r=0.34, p<0.01), تفکر راهبردی و تفکر عامل (r=0.57, p<0.01), تفکر عامل و خوش بینی (r=0.51, p<0.01), تفکر راهبردی و خوش بینی (r=0.32, p<0.01). نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان می دهد که مجموع باورهای امید و خوش بینی می توانند انگیزش تحصیلی دانش جویان را پیش بینی کنند (p<0.001, F(3.225)= 33.780). آزمون معناداری ضرایب رگرسیون نیز نشان می دهد که تفکر راهبردی (p<0.05, t=2.173) و تفکر عامل (t=5.326, p<0.05) به لحاظ آماری ارتباط معناداری دارد, اما ضریب رگرسیون خوش بینی به لحاظ آماری معنادار نبود. بین دو گروه دختر و پسر تنها در متغیر انگیزه تحصیلی تفاوت معناداری دیده شد و بین دو دانشگاه در هیچ یک از متغیرها تفاوت معناداری دیده نشد.نتیجه گیری: مطابق نتایج به دست آمده امید متغیری است که با انگیزش تحصیلی رابطه دارد و در موقعیت های تحصیلی باید بر آن تاکید گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کیافر، مریم سادات، کارشکی، حسین، و هاشمی، فرح. (1393). نقش باورهای امید و خوش بینی در پیش بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(6)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/404036/fa

Vancouver: کپی

کیافر مریم سادات، کارشکی حسین، هاشمی فرح. نقش باورهای امید و خوش بینی در پیش بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(6):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/404036/fa

IEEE: کپی

مریم سادات کیافر، حسین کارشکی، و فرح هاشمی، “نقش باورهای امید و خوش بینی در پیش بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 6، pp. 0–0، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404036/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button