مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,504
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

718
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر بر ارتباط دانشجو - بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: ارتباط یکی از مفاهیم کلیدی در پرستاری و بخش مهم مراقبت از بیمار است. یکی از اقشار مهمی که با بیماران به طور مستقیم و طولانی مدت در ارتباط هستند دانشجویان پرستاری اند که ارتباط با بیمار بخش مهمی از وظایف آنان و لازمه آموزش و یادگیری موثر مراقبت های بالینی محسوب می شود. در این مطالعه عوامل موثر بر ارتباط بیمار - دانشجو از دیدگاه دانشجویان پرستاری مورد بررسی قرار گرفت.روش ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1392 انجام شد. تعداد 91 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به صورت نمونه در دسترس وارد مطالعه شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته که دارای 6 بعد شامل عوامل فردی, اجتماعی, حرفه ای, محیطی, عوامل مرتبط با آموزش و شرایط بالینی بیمار بود, گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون های t مستقل, آنالیز واریانس و کروسکال والیس) انجام گرفت.نتایج: از دیدگاه دانشجویان, عوامل حرفه ای با میانگین نمره 4.02±0.71 از مجموع 5 نمره, بیش ترین و عوامل فردی با میانگین نمره 3.45±0.46 کم ترین تاثیر را در ارتباط آنان با بیمار دارد. مقایسه دیدگاه دانشجویان به تفکیک متغیرهای دموگرافیک نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر در حیطه عوامل بالینی (p=0.001 و t=-2.9) و اجتماعی (p=0.02 و t=-2.32) تفاوت آماری معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در بین ابعاد مورد بررسی, عوامل حرفه ای تاثیر بیش تری بر ارتباط دانشجو - بیمار دارد و مدیران سیستم های آموزشی و درمانی بایستی تلاش خود را در جهت تعدیل اثر این عوامل به منظور بهبود این رابطه و در نهایت ارتقای کیفیت آموزش بالینی دانشجویان, متمرکز نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نخعی، سمانه، نصیری، احمد، علیزاده، مینو، جوادی، فرشته، و ابراهیم آبادی، زهرا. (1393). عوامل موثر بر ارتباط دانشجو - بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(8)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/404042/fa

    Vancouver: کپی

    نخعی سمانه، نصیری احمد، علیزاده مینو، جوادی فرشته، ابراهیم آبادی زهرا. عوامل موثر بر ارتباط دانشجو - بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(8):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/404042/fa

    IEEE: کپی

    سمانه نخعی، احمد نصیری، مینو علیزاده، فرشته جوادی، و زهرا ابراهیم آبادی، “عوامل موثر بر ارتباط دانشجو - بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 8، pp. 0–0، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404042/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button