مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

560
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی پدیده بدبینی سازمانی معلمان در مدارس: پژوهشی کیفی

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 153

چکیده

 بدبینی نوعی نگرش منفی نسبت به اطرافیان, وقایع, امور و فعالیت های پیرامون است که ناشی از عدم اعتماد و باور به راستی و درستی آن ها می شود. انسان ها همواره به تفسیر محیط اطراف خود می پردازند پس هر جا که انسان فعالیت داشته باشد احتمال وقوع پدیده بدبینی وجود دارد. معلمان نیز به عنوان یکی از عناصر اصلی فرایند یاددهی یادگیری که در نهاد تاثیر گذار آموزش و پرورش به ایفای نقش می پردازند از این قاعده مستثنی نمی باشند از این رو هدف اصلی این پژوهش شناسایی مولفه های بدبینی سازمانی معلمان ابتدایی شهر تهران است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارنگاری صورت گرفته است. داده های پژوهش از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته از اطلاع رسان ها جمع آوری گردیدند. انتخاب اطلاع رسان های پژوهش به صورت هدفمند و با استفاده از راهبردهای نمونه گیری با حداکثر تنوع صورت پذیرفت. اطلاع رسان ها 14 نفر بودند که همگی آن ها حداقل از 5 سال سابقه تدریس در مقطع ابتدایی برخوردار بودند. تحلیل داده های حاصل در سه مرحله کدگذاری باز, محوری و گزینشی صورت پذیرفت. بر اساس یافته ها, مقوله های اساسی بدبینی سازمانی معلمان شامل 1) بدبینی نسبت همکاران 2) بدبینی نسبت به اولیا 3) بدبینی نسبت به دانش آموزان 4) بدبینی نسبت به مسائل آموزشی 5) بدبینی نسبت به طرح ها و برنامه ها و 6) بدبینی نسبت به رشد حرفه ای می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجاتی حاتمیان، لیلا، عباسیان، حسین، زین آبادی، حسن رضا، و آراسته، حمیدرضا. (1398). واکاوی پدیده بدبینی سازمانی معلمان در مدارس: پژوهشی کیفی. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، 7(4 )، 135-153. SID. https://sid.ir/paper/404117/fa

    Vancouver: کپی

    نجاتی حاتمیان لیلا، عباسیان حسین، زین آبادی حسن رضا، آراسته حمیدرضا. واکاوی پدیده بدبینی سازمانی معلمان در مدارس: پژوهشی کیفی. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)[Internet]. 1398؛7(4 ):135-153. Available from: https://sid.ir/paper/404117/fa

    IEEE: کپی

    لیلا نجاتی حاتمیان، حسین عباسیان، حسن رضا زین آبادی، و حمیدرضا آراسته، “واکاوی پدیده بدبینی سازمانی معلمان در مدارس: پژوهشی کیفی،” مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، vol. 7، no. 4 ، pp. 135–153، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404117/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button