Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

740
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

671
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

صلاحیت بالینی روانپرستار: تحلیل مفهوم به روش تکاملی راجرز

صفحات

 صفحه شروع 86 | صفحه پایان 103

چکیده

 مقدمه: "صلاحیت بالینی" مفهوم پیچیده ای است که جهت ارایه مراقبت ایمن برای حرفه پرستاری ضروری می باشد. اما باتوجه به اینکه نوع خدمات روان پرستاری با بافت و بستر مراقبت تغییر می کند, در مورد تعریف صلاحیت بالینی قطعیت وجود ندارد. ارایه تعریف واضح از صلاحیت بالینی موجب شناسایی اجزای ضروری و موارد کاربرد آن در پژوهش یا بالین شده و امکان ارایه بهترین استاندارد های مراقبتی را فراهم می نماید. هدف مطالعه حاضر, تبیین مفهوم صلاحیت بالینی روان پرستار و شناسایی ویژگیها, پیشایندها و پیامدهای آن می باشد. روش کار: در مطالعه حاضر از روش تحلیل مفهوم بارویکرد تکاملی6مرحله ای "راجرز استفاده گردید. پس از مرور اجمالی متون, کلید واژ ه ها انتخاب و واژه های فارسی و انگلیسی روان پرستاری, صلاحیت بالینی, صلاحیت, دانشجو, پرستاری بصورت مجزا یا ترکیبی در پایگاه های اطلاعاتی SID, PubMed, Archives of psychiatric nursing و IJPN جستجو شدند. سپس, با توجه به شواهد, دوره زمانی بین سالهای1980 تا 2018 و بستر حرفه ای روانپزشکی برای جمع آوری داده ها انتخاب شد, از 300 مقاله اصیل, و 2 کتاب اولیه با در نظر گرفتن معیارهای ورود, 195مقاله حدف و 105 مقاله باقی ماند. طبق رویکرد راجرز 20% از منابع, در پژوهش لحاظ گردید. لغات جایگزین, ویژگی, پیشایند, پیامد تعیین و مفهوم سازی انجام شد. یافته ها: واژه های توانایی (85/42%), کفایت (76/4%), آمادگی (28/14%, ) مهارت (90/61%), شایستگی (76/4%), بعنوان جایگزین صلاحیت بکار رفته اند. دو دسته ویژگی عمومی و اختصاصی شناسایی شدند. پیشایندها عبارتنداز: عوامل فردی, و محیطی و سازمانی. پیامد صلاحیت بالینی ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی, کاهش هزینه اقتصادی, و توسعه حرفه پرستاری است. نتیجه گیری: صلاحیت بالینی روان پرستار مشتمل بر دو نوع عمومی و تخصصی, عبارتست از تلفیق مدبرانه و مستمر ارتباط درمانبخش با مهارت تکنیکی, دانش و استدلال بالینی, عواطف و ارزشها متناسب با زمینه انجام مداخلات روانپرستاری است که عوامل فردی, محیطی و سازمانی برآن اثر گذارند. تبیین صلاحیت بالینی منجر به تعیین معیارهای عملکردی جهت ارزیابی عینی تر, تشکیل چارچوبی برای آموزش مبتنی برشاخص و مبنای ارایه گواهی صلاحیت می شود. تحلیل مجدد مفهوم به روش هیبرید مورد نیاز است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شیخ بهاء لدین زاده، عفت، اشک تراب، طاهره، و سادات حسینی، اکرم السادات. (1399). صلاحیت بالینی روانپرستار: تحلیل مفهوم به روش تکاملی راجرز. روان پرستاری، 8(2 )، 86-103. SID. https://sid.ir/paper/404649/fa

    Vancouver: کپی

    شیخ بهاء لدین زاده عفت، اشک تراب طاهره، سادات حسینی اکرم السادات. صلاحیت بالینی روانپرستار: تحلیل مفهوم به روش تکاملی راجرز. روان پرستاری[Internet]. 1399؛8(2 ):86-103. Available from: https://sid.ir/paper/404649/fa

    IEEE: کپی

    عفت شیخ بهاء لدین زاده، طاهره اشک تراب، و اکرم السادات سادات حسینی، “صلاحیت بالینی روانپرستار: تحلیل مفهوم به روش تکاملی راجرز،” روان پرستاری، vol. 8، no. 2 ، pp. 86–103، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404649/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا