مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,394
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,300
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی خطوط اتوبوس رانی با استفاده از سامانه اطلاعات مکانی و تحلیل پوششی داده ها، مطالعه موردی: خطوط اتوبوس رانی تهران

صفحات

 صفحه شروع 261 | صفحه پایان 271

چکیده

 خطوط اتوبوس رانی شهر تهران, هم از جنبه عملکردی مانند مصرف سوخت و یا استهلاک زیاد اتوبوس ها, و هم از جهت مکانی مانند مکان ایستگاه ها و یا میزان دسترسی, در وضعیت مناسبی قرار ندارند. بنابراین ارایه روش کارآمدی که با در نظر گرفتن هر دو جنبه شاخص های عملکردی و مکانی به ارزیابی عملکرد خطوط اتوبوس رانی بپردازد, ضرورت دارد. در این تحقیق با ترکیب مدل تحلیل پوششی داده ها و سامانه اطلاعات مکانی, کارآیی خطوط اتوبوس رانی ارزیابی می شود. از سامانه اطلاعات مکانی برای تهیه شاخص های مکانی و از مدل تحلیل پوششی داده ها برای محاسبه کارآیی خطوط استفاده می شود. برتری این مدل, تخصیص وزن به شاخص ها توسط خود مدل تحلیل پوششی داده هاست, به گونه ای که هر خط بهترین مقدار کارآیی ممکن را داشته باشد. شاخص های تعداد ایستگاه ها و مصرف سوخت, به عنوان شاخص های ورودی و شاخص های تعداد افراد ناتوان در استفاده از سرویس و جمعیت تحت پوشش هر خط, به عنوان شاخص های خروجی در نظر گرفته شده اند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که از میان 14 خط مورد مطالعه, 5 خط دارای کارآیی بالا و  8خط دارای کارآیی متوسط و 1 خط دارای کارآیی ضعیف است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قوامی، سیدمرسل، کریمی، علی، و مسگری، محمدسعدی. (1390). ارزیابی خطوط اتوبوس رانی با استفاده از سامانه اطلاعات مکانی و تحلیل پوششی داده ها, مطالعه موردی: خطوط اتوبوس رانی تهران. مهندسی حمل و نقل، 2(3 (پیاپی 7))، 261-271. SID. https://sid.ir/paper/404812/fa

    Vancouver: کپی

    قوامی سیدمرسل، کریمی علی، مسگری محمدسعدی. ارزیابی خطوط اتوبوس رانی با استفاده از سامانه اطلاعات مکانی و تحلیل پوششی داده ها, مطالعه موردی: خطوط اتوبوس رانی تهران. مهندسی حمل و نقل[Internet]. 1390؛2(3 (پیاپی 7)):261-271. Available from: https://sid.ir/paper/404812/fa

    IEEE: کپی

    سیدمرسل قوامی، علی کریمی، و محمدسعدی مسگری، “ارزیابی خطوط اتوبوس رانی با استفاده از سامانه اطلاعات مکانی و تحلیل پوششی داده ها, مطالعه موردی: خطوط اتوبوس رانی تهران،” مهندسی حمل و نقل، vol. 2، no. 3 (پیاپی 7)، pp. 261–271، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404812/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button