مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

439
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

372
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثر بخشی روش آموزش حل مسئله و آموزش مشارکتی با روش آموزش معمول بر مهارت بالینی، اضطراب و رضایتمندی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبت های ویژه

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 39

چکیده

 مقدمه: با توجه به اینکه علم پرستاری قرین با عملکرد بالینی حرفه ای و تبحر بالینی می باشد و محیط بالین, محیطی سرشار از تغییرات استرس زا است, مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی روش آموزش حل مسیله و آموزش مشارکت بالینی با روش آموزش معمول بر مهارت های بالینی, اضطراب و رضایتمندی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد گنبد کاووس انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است و جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه های آزاد گنبد, علی آباد و گرگان بودند که 90 نفر از بین آنها به روش تصادفی بلوک بندی ثابت در 3 گروه 30 نفره آموزش مشارکتی, آموزش حل مسیله و آموزش معمول قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل: چک لیست داپس, پرسشنامه بررسی حیطه شناختی, پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر و پرسشنامه بررسی رضایتمندی VAS بودند. جهت سنجش اختلاف میانگین نمرات مهارت بالینی افراد مورد مطالعه, قبل از آموزش و بعد از آموزش از آزمون t زوجی و جهت مقایسه شدت اضطراب آشکار و پنهان از آزمون کای اسکویر و همچنین جهت آنالیز نمرات حاکی از رضایتمندی دانشجویان ازآزمون آنالیز واریانس گروه ها استفاده گردید. یافته ها: در رابطه با مهارت بالینی دانشجویان در روش مشارکتی اختلاف معنا داری بین میانگین نمرات قبل و بعد از مداخله مشهود بود. روش حل مسیله هم این اختلاف معنا را قبل و بعد از مداخله نشان می دهد (001/0>p). در آموزش معمول اختلاف نمرات کسب شده در مقایسه با دو روش آموزشی قابل مقایسه نیست (001/0>p). در حیطه اضطراب آشکار و نهان روش های آموزش مشارکتی و حل مسیله در مقایسه با آموزش معمول اختلاف معنا داری قبل و بعد از مداخله مشهود بود (05/0>p). در حیطه رضایتمندی نیز اختلاف معنا داری در بین روش های حل مسیله و مشارکتی در مقایسه با روش معمول مشهود بود (001/0>p) نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که روش آموزش مشارکتی و حل مسیله با ارتقاء مهارت بالینی, کاهش اضطراب و استرس محیط بالین و نیز افزایش رضایتمندی فعالیت در شرایط سخت, روش مناسبی تلقی گردد. . بنابراین پیشنهاد میشود در آموزش دانشجویان پرستاری در بخش ویژه از رویکردهای آموزشی مشارکتی و حل مسیله استفاده شود

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نورالدینی، احمد، ثناگو، اکرم، مجیدنیا، مصطفی، طالبی، زهرا، و شاهرودی، محدثه. (1399). مقایسه اثر بخشی روش آموزش حل مسئله و آموزش مشارکتی با روش آموزش معمول بر مهارت بالینی, اضطراب و رضایتمندی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبت های ویژه. آموزش پرستاری، 9(1 )، 29-39. SID. https://sid.ir/paper/405379/fa

    Vancouver: کپی

    نورالدینی احمد، ثناگو اکرم، مجیدنیا مصطفی، طالبی زهرا، شاهرودی محدثه. مقایسه اثر بخشی روش آموزش حل مسئله و آموزش مشارکتی با روش آموزش معمول بر مهارت بالینی, اضطراب و رضایتمندی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبت های ویژه. آموزش پرستاری[Internet]. 1399؛9(1 ):29-39. Available from: https://sid.ir/paper/405379/fa

    IEEE: کپی

    احمد نورالدینی، اکرم ثناگو، مصطفی مجیدنیا، زهرا طالبی، و محدثه شاهرودی، “مقایسه اثر بخشی روش آموزش حل مسئله و آموزش مشارکتی با روش آموزش معمول بر مهارت بالینی, اضطراب و رضایتمندی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبت های ویژه،” آموزش پرستاری، vol. 9، no. 1 ، pp. 29–39، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/405379/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button