Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,028
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

623
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی هنر آینه کاری در رواق دارالسیاده حرم امام رضا (ع)

صفحات

 صفحه شروع 144 | صفحه پایان 154

چکیده

آینه کاری یکی از هنرهای ایرانی و از تزیینات وابسته به معماری است که سابقه آن به دوره صفویه باز می گردد و در دوران قاجار بسیار مورد توجه قرار می گیرد. در این میان شهر مشهد به واسطه وجود حرم امام رضا (ع) به یکی از مراکز رشد و شکوفایی هنر آینه کاری در ایران مبدل می گردد. در حرم امام رضا (ع) اماکن متعددی با آینه تزیین شده اند. یکی از آن اماکن رواق دارالسیاده است که برای تزیین آن از تزیینات آینه کاری بسیار زیبا و متنوعی استفاده شده است. نگارنده در این نوشتار, با رویکردی توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای, اسناد, بررسی میدانی و مصاحبه با متولیان امر, به دنبال پاسخ به این پرسش ها است که قدمت آینه کاری در حرم امام رضا (ع) و به ویژه رواق دارالسیاده به چه دوره ای باز می گردد؟ چه افرادی و با چه مناصبی در اجرای تزیینات آینه کاری رواق دارالسیاده نقش داشته اند؟ از چه سبک ها و نقش مایه هایی برای اجرای تزیینات آینه کاری رواق دارالسیاده استفاده شده است؟ یافته ها حاکی از آن است که استفاده از آینه در حرم امام رضا (ع) به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار بر می گردد و یکی از اولین اسناد مربوط به آینه کاری دارالسیاده به اواخر سده سیزده هجری قمری تعلق دارد. در کنار هنرمندان, مقامات حاکمیتی از رده های مختلف در اجرای آینه کاری های حرم امام رضا (ع) نقش داشته اند و از شیوه گچ بری روی آینه, جیوه تراشی, شیشه های رنگی, انواع کتیبه, نقوش اسلیمی و ختایی, نقش شمعدان, گلدان, گل و برگ و نقش مایه های هندسی به ویژه انواع گره برای تزیینات آینه کاری رواق دارالسیاده استفاده شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلالی، میثم. (1398). بررسی هنر آینه کاری در رواق دارالسیاده حرم امام رضا (ع). نگارینه (هنر اسلامی)، 6(18 )، 144-154. SID. https://sid.ir/paper/405472/fa

    Vancouver: کپی

    جلالی میثم. بررسی هنر آینه کاری در رواق دارالسیاده حرم امام رضا (ع). نگارینه (هنر اسلامی)[Internet]. 1398؛6(18 ):144-154. Available from: https://sid.ir/paper/405472/fa

    IEEE: کپی

    میثم جلالی، “بررسی هنر آینه کاری در رواق دارالسیاده حرم امام رضا (ع)،” نگارینه (هنر اسلامی)، vol. 6، no. 18 ، pp. 144–154، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/405472/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا