مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

506
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برساختن هویت ملی در بلژیک؛ سیاست آموزشی در مدارس دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 158

چکیده

هویت ملی یکی از ارکان مهم حفظ وحدت و یکپارچگی درون ملت هاست که دولت ها برای حفظ موجودیت و یکپارچگی کشور موظف اند مولفه های سازنده هویت ملی را در مردم تقویت و بازتولید کنند. یکی از راه های آموزش هویت ملی به دانش آموزان, تدوین محتوای آموزشی و کتب درسی مناسب در مدرسه است. اگر هویت ملی را به معنی داشتن احساس تعلق به کشوری که مردم آن زبان, سرزمین, میراث فرهنگی و آداب ورسوم, عواطف و خاطرات مشترک, نظام سیاسی و دولت, باورها, سمبل ها و قهرمانان ملی مشترک, تاریخ و پیشینه ی مشترک, اقتصاد واحد, هنر و ادبیات و حتی دین مشترک دارند, در نظر بگیریم, این احساس تعلق در یک ملت, ایجاد نوعی همبستگی و یکپارچگی می کند. در این نوشتار, وجود مولفه های سازنده هویت ملی, در آموزش های رسمی دبستان های کشور بلژیک, به وسیله تحلیل محتوای مفاد درسی دبستان و پاسخ های معلمان و مدیران مقطع ابتدایی به پرسش نامه ای محتوی 25 سوال به سه زبان انگلیسی, فرانسوی و هلندی که به 3140 مدرسه ابتدایی در بلژیک ارسال شده بود, بررسی می شود. تحلیل نتایج نظرسنجی آموزشی و پدیدارشناسی کنش های سیاسی و جامعه شناختی دولت بلژیک در جامعه نشان می دهد که این دولت نه تنها نسبت به هویت ملی و تحکیم آن بی تفاوت نیست, بلکه با برنامه ها و سیاست های مختلف و متنوعی درصدد تحکیم هویت ملی و ملت سازی براساس ارزش های تعریف شده بلژیکی است. این نوشتار براساس مطالعات کتابخانه ای, کسب اطلاعات از طریق پرسش نامه و مشاهده مستقیم محیط, با استفاده از روش اسنادی, توصیفی, تحلیل محتوای کیفی و مطالعات میدانی انجام شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، مائده، و فاضلی، حبیب اله. (1400). برساختن هویت ملی در بلژیک؛ سیاست آموزشی در مدارس دوره ابتدایی. مطالعات ملی، 22(3 (پیاپی 87) )، 131-158. SID. https://sid.ir/paper/405592/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی مائده، فاضلی حبیب اله. برساختن هویت ملی در بلژیک؛ سیاست آموزشی در مدارس دوره ابتدایی. مطالعات ملی[Internet]. 1400؛22(3 (پیاپی 87) ):131-158. Available from: https://sid.ir/paper/405592/fa

    IEEE: کپی

    مائده کریمی، و حبیب اله فاضلی، “برساختن هویت ملی در بلژیک؛ سیاست آموزشی در مدارس دوره ابتدایی،” مطالعات ملی، vol. 22، no. 3 (پیاپی 87) ، pp. 131–158، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/405592/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button