مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

328
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بازیافت باتری در زنان خانه دار شهر کرج

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 47

چکیده

 هدف باتری های خانگی, در صورت عدم بازیافت, یکی از منابع آلودگی محیط زیست می باشند. آموزش می تواند باعث تغییر رفتار بازیافت آن ها شود. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش بر بازیافت باتری در بین زنان خانه دار بود. روش ها در این مطالعه نیمه تجربی شاهددار تصادفی, 120 نفر از زنان خانه دار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی کرج با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به طور مساوی در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. مداخله آموزشی شامل 10 جلسه یک ساعتی آموزش مبتنی بر متغیرهای روانشناختی و به شیوه گروهی شامل مواد تشکیل دهنده باتری ها, خطرات آن ها, روش های جداسازی و بازیافت بود. داده ها در دو مقطع پایه و 3 ماه بعد از آموزش با استفاده از پرسشنامه ای محقق ساخته روا و پایا گردآوری شد. داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون های کای اسکویر, تی مستقل و زوجی, آنالیز کوواریانس تحلیل شدند. نتایج میانگین سنی شرکت کنندگان 4/63± 35 سال بود. حدود 70 درصد تحصیلات دبیرستان و دانشگاهی داشتند. بعد از مداخله آموزشی, در دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای آگاهی, نگرش, هنجارهای انتزاعی, کنترل رفتاری درک شده و قصد رفتاری اختلاف معناداری مشاهده شد (0/05>P-Value). میانگین رفتار بازیافت باتری در گروه تجربی به طور معناداری بعد از مداخله آموزشی بهبود یافت (0/001>P-Value). نتیجه گیری میزان آگاهی, نگرش و همکاری در جداسازی باتری بعد از آموزش افزایش داشت. بنابراین آموزش های مستمر در زمینه بازیافت باتری توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، سیده خدیجه، محمدی زیدی، عیسی، و جمالی، حمزه علی. (1399). تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بازیافت باتری در زنان خانه دار شهر کرج. طب پیشگیری، 7(4 )، 36-47. SID. https://sid.ir/paper/405705/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی سیده خدیجه، محمدی زیدی عیسی، جمالی حمزه علی. تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بازیافت باتری در زنان خانه دار شهر کرج. طب پیشگیری[Internet]. 1399؛7(4 ):36-47. Available from: https://sid.ir/paper/405705/fa

    IEEE: کپی

    سیده خدیجه حسینی، عیسی محمدی زیدی، و حمزه علی جمالی، “تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بازیافت باتری در زنان خانه دار شهر کرج،” طب پیشگیری، vol. 7، no. 4 ، pp. 36–47، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/405705/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button