مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

997
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

709
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و هنجاریابی پرسشنامه نگرش سنج استعداد ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 104

چکیده

 هدف این پژوهش, ساخت و هنجاریابی پرسشنامه «پرسشنامه نگرش سنج استعداد ریاضی فرزندان» توسط والدین است. در همین راستا, پرسشنامه ی سنجش استعداد ریاضی توسط والدین تهیه گردید و برای تعیین روایی محتوایی از متخصصان روانشناسی تربیتی نظرخواهی شد, و گویه هایی که مورد توافق و تأیید شده بیش از 75% بود به عنوان گویه های مناسب انتخاب شد. پرسشنامه در مرحله اول, بر روی نمونه 293 نفر از دانش آموآن سال اول دبیرستان اجرا شد. پس از گردآوری داده ها, ضریب اعتبار آزمون 80/0بدست آمد و با توجه به همبستگی هر سئوال با کل آزمون, تعداد 6 سئوال که همبستگی کمتر از 3/0 با کل آزمون داشتند حذف و ضریب اعتبار آزمون مجدداً محاسبه شد که میزا ان 89/0 درصد بود. با اجرای تحلیل عاملی, هشت عامل از پرسشنامه استخراج شد که 48/54 درصد از واریانس سؤالها راتبیین کرد. برای به دست آوردن عاملهای پرسشنامه از روش تحلیل عاملی استفاده شد. استفاده از شیوه تحلیل عوامل اصلی و چرخش واریماکس و در نظر گرفتن اندازه های ویژه بیشتر از یک انجام شد. پس از آن به نامگذاری عوامل از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پرداخته شد که عبارت است از: مهم بودن و لذت بردن, توجه به رشد همه جانبه, خوشحالی فرزند از تأیید معلم, علاقه به یادگیری و کمک دیگران, استفاده از ریاضی در حل مسائل زندگی, خلاقیت در حل مسائل ریاضی, آگاهی از توانایی فرزند و پیگیری در حل مسائل ریاضی. در نهایت می توان از این پرسشنامه برای اندازه گیری سنجش استعداد ریاضی فرزندان(توسط والدین) پژوهشهای گوناگون استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، علی، هاشمیان، کیانوش، و ابوالمعالی، خدیجه. (1397). ساخت و هنجاریابی پرسشنامه نگرش سنج استعداد ریاضی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(2 (پیاپی 34) )، 77-104. SID. https://sid.ir/paper/406210/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی علی، هاشمیان کیانوش، ابوالمعالی خدیجه. ساخت و هنجاریابی پرسشنامه نگرش سنج استعداد ریاضی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1397؛9(2 (پیاپی 34) ):77-104. Available from: https://sid.ir/paper/406210/fa

    IEEE: کپی

    علی محمودی، کیانوش هاشمیان، و خدیجه ابوالمعالی، “ساخت و هنجاریابی پرسشنامه نگرش سنج استعداد ریاضی،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 9، no. 2 (پیاپی 34) ، pp. 77–104، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/406210/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا