مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

588
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

666
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان ابتدایی شهر بیرجند در خصوص بهداشت دهان و دندان، سال 1395

صفحات

 صفحه شروع 110 | صفحه پایان 117

چکیده

 زمینه و هدف: پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری دوران کودکی است که برخلاف سایر بیماری های عفونی این بیماری را نمی توان توسط آنتی بیوتیک متوقف کرد. این مطاله با هدف تعیین آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان ابتدایی شهر بیرجند در خصوص بهداشت دهان و دندان در سال 1395 طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی, بر روی 390 نفر از دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر بیرجند در سال 1395 انجام شد. افراد با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه ای با 4 بخش اطلاعات دموگرافیک, آگاهی (7 سوال), نگرش (10 سوال) و عملکرد (8 سوال) بود. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS (ویرایش 18) و با استفاده از آزمون های آماریt-test مستقل و ANOVA در سطح معنی داری P<0. 05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: اکثر افراد (40/5%) دارای آگاهی متوسط بودند. به طور کلی 2/6درصد افراد دارای نگرش ضعیف, 25/6 درصد دارای نگرش متوسط و 71/8 درصد دارای نگرش خوب بودند. میانگین نمره عملکرد دانش آموزان 1/71± 5/48 برآورد گردید. اکثر افراد مورد مطالعه (40/3%) دارای عملکرد متوسط, 31/5 درصد دارای عملکرد خوب و 28/2 درصد دارای عملکرد ضعیفی بودند. بین میزان آگاهی و نگرش, آگاهی و عملکرد و همچنین بین نگرش و عملکرد, ارتباط آماری معناداری به دست آمد (0/001=p). نتیجه گیری: نگرش دانش آموزان از بهداشت دهان و دندان در سطح خوبی بود؛ اما میزان آگاهی و عملکرد آنها در سطح متوسط قرار داشت که این مسئله نیاز به گسترش برنامه های آموزشی در جهت ارتقای بهداشت آگاهی و عملکرد دانش آموزان و والدین آنها را درخصوص بهداشت دهان و دندان آشکار می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    غلامی، عاطفه، احمدی، سمیه، نوروزی، انسیه، و رمضانی، عباسعلی. (1399). بررسی آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان ابتدایی شهر بیرجند در خصوص بهداشت دهان و دندان, سال 1395. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 27(1 )، 110-117. SID. https://sid.ir/paper/406958/fa

    Vancouver: کپی

    غلامی عاطفه، احمدی سمیه، نوروزی انسیه، رمضانی عباسعلی. بررسی آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان ابتدایی شهر بیرجند در خصوص بهداشت دهان و دندان, سال 1395. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1399؛27(1 ):110-117. Available from: https://sid.ir/paper/406958/fa

    IEEE: کپی

    عاطفه غلامی، سمیه احمدی، انسیه نوروزی، و عباسعلی رمضانی، “بررسی آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان ابتدایی شهر بیرجند در خصوص بهداشت دهان و دندان, سال 1395،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 27، no. 1 ، pp. 110–117، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/406958/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button