Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

930
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

766
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مفهوم طبیعت در آرایه های معماری دوره ی پهلوی براساس رهیافت گفتمانی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 42

چکیده

 بیان مسئله: آرایه های برگرفته از طبیعت بخش جدایی ناپذیر معماری ایران بوده که با مخاطبان به گفت وگو نشسته است و دنیایی از باورها, ارزش ها و اندیشه ها را با استفاده از نقوش هندسی و غیر هندسی به تصویر می کشد. گذر زمان تغییرات ساختاری و معنایی بدیعی در آرایه های معماری ایجاد کرد, به طوری که در ایران دوره ی پهلوی, با تولد گفتمان های جدید, تزیینات معماری سیمایی متفاوت به خود گرفتند و مفاهیم متنوعی را به مخاطب عرضه کردند. هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی و تفسیر مفهوم طبیعت در آرایه های دوره ی پهلوی براساس رهیافت گفتمانی است. روش تحقیق: از نوع کیفی است, داده ها با مطالعات اسنادی و میدانی گردآوری شده و برای تحلیل از تکنیک تحلیل گفتمان استفاده شده است. نتیجه گیری: تجلی طبیعت در آرایه ها, در قالب «صورت» و «محتوا» و از طریق معانی صریح و ضمنی, در معماری دوره ی پهلوی اول, با پیروی از گفتمان های ملی گرایی, سنت گرایی و غرب گرایی و تحت سیطره ی «قدرت سیاسی-مذهبی» و در معماری دوره ی پهلوی دوم, با پیروی از گفتمان های سنت گرایی, تاریخ گرایی و مدرن گرایی و تحت سیطره ی «قدرت فرهنگی-تاریخی» و «فناوری مدرن» است. این گفتمان ها از یک سو با نمایش عناصر قابل ادراک جهان پیرامون, که برگرفته از روایت های دوره ی باستان است, عقاید مذهبی و نظم کلاسیک در صورت آرایه ها را, از طریق تصاویر تجریدی و غیرتجریدی, به مخاطب نشان دادند و از سوی دیگر با بازنمایی معانی برگرفته از طبیعت, به ویژه نمادهای کهن الگویی, که در گذشته تجلی وحدت, قدرت و جاودانگی بودند, پیام های جدیدی را به مخاطب منتقل کردند. معانی تولید شده و پیامدهای اجتماعی حاصل از تجلی طبیعت در آرایه های دوره ی پهلوی در سایه ی «گفتمان های غالب و پدیده ی قدرت» عبارت است از مشروعیت بخشی به سیاست های حکومت, از طریق نمایش قدرت سیاسی حکومت و قدرت فرهنگی جامعه, ترغیب افکار عمومی و قانونی جلوه دادن سیاست های حکومت از طریق قدرت مذهبی, ایجاد همبستگی ملی و همسویی با تحولات جهانی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرجی، کیانوش، بایزیدی، قادر، و باینگانی، بهمن. (1398). بررسی مفهوم طبیعت در آرایه های معماری دوره ی پهلوی براساس رهیافت گفتمانی. باغ نظر، 16(78 )، 29-42. SID. https://sid.ir/paper/406989/fa

    Vancouver: کپی

    فرجی کیانوش، بایزیدی قادر، باینگانی بهمن. بررسی مفهوم طبیعت در آرایه های معماری دوره ی پهلوی براساس رهیافت گفتمانی. باغ نظر[Internet]. 1398؛16(78 ):29-42. Available from: https://sid.ir/paper/406989/fa

    IEEE: کپی

    کیانوش فرجی، قادر بایزیدی، و بهمن باینگانی، “بررسی مفهوم طبیعت در آرایه های معماری دوره ی پهلوی براساس رهیافت گفتمانی،” باغ نظر، vol. 16، no. 78 ، pp. 29–42، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/406989/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا