مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

652
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

662
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 70

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم (QTI؛ لارداسمی و کنی, 2001) در گروهی از معلمان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر, 200 معلم (100 مرد و 100 زن) به نسخة کوتاه پرسشنامة تعامل معلم پاسخ دادند. در این مطالعه, به منظور تعیین روایی عاملی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم به ترتیب از روش های آماری تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همسانی درونی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامة تعامل معلم بر پایة نرم افزار AMOS نشان داد که در نمونة معلمان ایرانی ساختار هشت عاملی پرسشنامة تعامل معلم مشتمل بر رهبری, رفتار کمک کننده/دوستانه, درک کردن, مسئولیت پذیری/آزادی فراگیر, نامطمئن بودن, ناراضی بودن, تنبیه کردن و سختگیر بودن با داده ها برازش قابل قبولی داشت. ضرایب همسانی درونی مقیاس های چندگانة پرسشنامة تعامل معلم بین 55/0 تا 70/0 به دست آمد. در مجموع, نتایج مطالعة حاضر نشان داد که پرسشنامة تعامل معلم برای سنجش مدل رفتار رابطة بین فردی در نمونة معلمان ایرانی, ابزاری روا و پایا است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبداله پور، محمدآزاد، و شکری، امید. (1398). تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 12(45 )، 51-70. SID. https://sid.ir/paper/406993/fa

    Vancouver: کپی

    عبداله پور محمدآزاد، شکری امید. تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛12(45 ):51-70. Available from: https://sid.ir/paper/406993/fa

    IEEE: کپی

    محمدآزاد عبداله پور، و امید شکری، “تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 12، no. 45 ، pp. 51–70، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/406993/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا