مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,066
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

814
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روانسنجی سنجه ی اضطراب کودکان و نوجوانان بر اساس DSM-5

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 62

چکیده

 مقدمه: هدف این پژوهش بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه ی فارسی سنجه ی اضطراب کودکان و نوجوانان-5-DSM بود. روش: 400 نفر به روش نمونه گیری چند مرحله ای شامل کودکان و نوجوانان گستره ی سنی 8 تا 15 سال مشغول به تحصیل در یکی از مدارس دولتی شهر ارومیه انتخاب شدند و به پرسشنامه های 5-YAM, حساسیت اضطرابی ریس و همکاران (1986), مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) پاسخ دادند. داده ها با آزمون های ضریب همبستگی پیرسون, تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و نرم افزارهایspss و لیزرل تحلیل شدند. یافته ها: ضریب همبستگی مؤلفه های 5-YAM با مؤلفه های دیگر پرسشنامه ها روایی ملاکی همزمان مطلوبی نشان داد. آلفای کرونباخ این مقیاس (89/0) و دامنه ی مقادیر ضرایب همسانی درونی, دونیمه کردن و بازآزمایی مؤلفه ها (60/0 تا 90/0) همسانی درونی و پایایی خوب این مقیاس و زیرمقیاس هایش را نشان داد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی, 10 عامل با مقدار ویژه بیش تر از یک را آشکار کرد که در مجموع 64/48 ٪ از واریانس کل را تبیین می کردند. شاخص های برازش کلی دلالت بر برازش مطلوب مدل ده عاملی این سنجه داشت. نتیجه گیری: این ابزار می تواند برای سنجش و تشخیص اختلالات اضطرابی در نمونه ی ایرانی استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میکائیلی منیع، فرزانه، و آب خیز، شلر. (1399). بررسی ویژگی های روانسنجی سنجه ی اضطراب کودکان و نوجوانان بر اساس DSM-5. روان شناسی بالینی، 12(4 (پیاپی 48) )، 49-62. SID. https://sid.ir/paper/407176/fa

    Vancouver: کپی

    میکائیلی منیع فرزانه، آب خیز شلر. بررسی ویژگی های روانسنجی سنجه ی اضطراب کودکان و نوجوانان بر اساس DSM-5. روان شناسی بالینی[Internet]. 1399؛12(4 (پیاپی 48) ):49-62. Available from: https://sid.ir/paper/407176/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه میکائیلی منیع، و شلر آب خیز، “بررسی ویژگی های روانسنجی سنجه ی اضطراب کودکان و نوجوانان بر اساس DSM-5،” روان شناسی بالینی، vol. 12، no. 4 (پیاپی 48) ، pp. 49–62، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407176/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button